pondělí 1. října 2018

Léto na vodě

AUTOR: Petra Martišková
NAKLADATELSTVÍ: Alpress
ROK: 2018
POČET STRAN: 192
ZDROJ: vlastní








Anotace
„Konečně prázdniny!“ těší se na nejsladší dva měsíce v roce se svojí kámoškou Aneta. Jenže doma to mezi rodiči pěkně skřípe a místo na vandr se jede na vodu. A ještě k tomu jí hodí na krk i ségru, které jí dělá ze života peklo. Tři týdny bez mobilu a internetu s protivnou Beátou za zády a klukem, kterého by nejraději vystřelila na Měsíc? Tohle léto bude za trest…

Hodnocení
Petra Martišková je autorka, kterou jsem objevila teprve nedávno. Ale i přesto, že jsem jejich knih nepřečetla až tak moc, mohu říci, že se mi její styl velmi zamlouvá. Novinka, která autorce vyšla v prázdninovém období se jmenuje vyloženě letně.


Beata a Aneta jsou sice jednovaječná dvojčata, ale každá z nich je úplně jiná. Zatímco Aneta je introvertní a tichá holka, Beata je rozený vůdce, extrovert a je všude vidět a slyšet. Moc se nemusí, Beata se do sestry neustále naváží a uráží ji. Jediné, co je spojuje dohromady, je volejbal.

Do bytovky, kde rodina bydlí, se přestěhoval jejich učitel i se svými dvěma syny. Starší Matěj je ve věku dvojčat a krasavec na první pohled. Vojtík je malý kluk a všude vtipně rozdává své rozumy.

Mezi Anetou a Matějem to jiskří. Jenže ne tím správným směrem. Panuje mezi nimi vzájemná antipatie. Matěj hraje floorbal a díky studentskému předprázdninovému turnaji ve floorbale a volejbale získalo jeho družstvo a volejbalový tým první cenu – vyhráli třítýdenní vodácký kurz.

"Mami, to nemyslíš vážně, tři týdny na vodě s tou bandou pitomců?" vztekala jsem se už druhý den ve snaze vymluvit mamce z hlavy ten šílený nápad. Jenže mamka byla neoblomná, a co víc - ještě se proti mě spojila se ségrou. Tu totiž najednou z vidiny prázdnin na vodě s týmem floorbalistů chytlo nepříčetné nadšení.
"Prosím tě, Aneto, já ti fakt nerozumím," vrtěla nade mnou hlavou mamka. "Takovou krásnou cenu dostanete. Stejně jste chtěly s Nelou na vandr, tak teď ho máte a ještě na vodě. Víš, jaká je na vodě legrace?"
"Nevím, jaká?" povytáhla jsem nesouhlasně obočí. Mamka se ale vyprovokovat nenechala.
"Prostě jedeme a nebudu o tom diskutovat!" ukončila debatu. (str. 29)

Aneta moc nejásá. Bude muset přetrpět nejen Beatiny urážky a navíc, což je obzvlášť hrozné, bude muset celou dobu sedět v kanoi s pitomým Matějem. Nic ale není tak hrozné, jak se zdá. Tři týdny je docela dlouhá doba, aby se věci změnily k lepšímu.

Petra Martišková píše knihy pro všechny věkové skupiny. Na své si přijdou malé děti, dospělé čtenářky  i dospívající dívky. A právě jim je určena tato kniha. Ke knize jsem trochu přistupovala se skepsí. Románky pro dívky nejsou zrovna moje parketa. Přece jenom už mám dceru, která se brzy ocitne v tomto období. Ale nakonec jsem příběh přečetla s radostí.

Díky románu jsem se vrátila v čase zpět do doby, kdy jsem toužila po lásce a nějakém dobrodružství.

Začínající vztah mezi Anetou a Matějem se mi vážně dobře četl. Docela snadno se do Anety vžijete a dokážete pochopit její nesmyslné chování. Protože máme s Anetou společné introverství, zachovala bych se nejspíš stejně.

Druhá linka příběhu byl takový road trip na vodě. Celá (ne)vodácká skupina měla naplánované výlety po řece Ohři z Chebu až do Nechranic. Autorka skvěle popsala zajímavá turistická místa, takže můžete knihu brát i jako netradičního průvodce.

Celá parta spala v kempech ve stanech, což je další věc, kterou nevyhledávám, ale  Petra Martišková dokázala přesvědčit, že opékání buřtů, zpívání u ohně, opalování se na sluníčku a probouzení se u vody, může být super zábava. Když už mě nalákala na stanování, nalákala mě i na vodu. Jsem neplavec, ale věřím, že takové sjíždění řeky může být opravdu neskutečný zážitek.

Dalším oživením knihy je Matějův malý bráška Vojta. Tento klučina mě neskonale bavil a rozesmál mě. Jeho nechtěné hlášky byly vtipné a leckdy pravdivé. Dokázal také pomotat různá slova a vznikaly tak humorné situace.

"Anet, ukaž ten háček," sápal se po mě Vojtík a já polekaně vyjekla, když se mu tímhle manévrem podařilo rozhoupat loď. "Jaký háček?" nechápala jsem."No, Medvěd říkal, že budeš sedět na háčku. Nebolí to? Ukaž mi, jak vypadá," dožadoval se a já se snažila vyrovnat rozhoupanou loďku, zatímco Matěj hýkl smíchy. (str. 63)

Skvělou atmosféru, lásku, dobrodružství a pohodu autorka vyvažuje rodinnými problémy rodičů dvojčat. Je zde nastíněn neřešitelný konflikt. Jak postupuje kniha, čtenář se dozvídá, že v rodině Adamových není asi všechno v nejlepším pořádku.

Knize nemůžu upřít čtivost a svižnost. Děj je psán s lehkostí a plyne stejně jako voda v Ohři - plynule, nezasekává se. U příběhu se rozhodně nudit nebudete.

Titul je určen pro mladé dívky, ale potěší také čtenářky staršího věku, které se rády vrátí do svého dospívajícího já.

Knižní trailer
Moc povedená upoutávka. Doporučuji se podívat až do úplného konce.


O autorce
Petra Martišková vystudovala Gymnázium v Kadani a později tamtéž i nástavbové studium obchodní akademie. Účetnictví se věnuje profesně, ale pracovala také jako redaktorka internetových magazínů pro ženy. Díky lásce ke knihám, začala psát vlastní příběhy. V roce 2006 jí vyšla první kniha a od té doby vyšlo spoustu knih nejen pro ženy, ale i pro děti.

Napsáno pro Databázi knih

Žádné komentáře:

Okomentovat