neděle 12. listopadu 2017

Kniha hřbitova

AUTOR: Neil Gaiman, P. Craig Russell
ORIGINÁL: The Graveyard Book Grafic Novel, Vol. 1 & 2  (Harper Collins, 2014)
PŘEKLAD: Jan Kantůrek, Ladislav a Alexandra Niklíčkovi, Václav Dort
NAKLADATELSTVÍ: Comics Centrum
ROK: 2016, 2017
POČET STRAN: 192, 168
ZDROJ: knihovna






Anotace
Nikdo Owens, známý jako Nik, je normální kluk. Byl by naprosto normální, nebýt toho, že žije na hřbitově a vychovali ho duchové, vlkodlaci a jiné příšery spolu s jeho strážným andělem, který nepatří ani do světa živých, ani mezi mrtvé. Díky nim však přežije a naučí se leccos užitečného - třeba jak se stát neviditelným pro lidi. Na malého chlapce číhají na hřbitově dobrodružství i nebezpečí - prastarý Indigový muž pod kopcem, brána vedoucí do ruin města obývaných ghúly, podivná a strašná hrozba Sleer. Ale jestli Nik někdy opustí hřbitov, bude muset čelit útoku Jacka, muže, který mu už vyvraždil rodinu..

Komiksy moc nečtu, zvlášť ne fantasy žánr, kde se to hemží strašidly, upíry, vlkodlaky a dalšími krvežíznivými bytostmi. Avšak většinou udělám výjimku, když se objeví nějaká knížka, která má vysoké hodnocení. K takovým knihám se řadí i příběhy od Neila Gaimana.

Knihu hřbitova Gaiman sice napsal, ale komiksy První a Druhá kniha hřbitovní převyprávěl P. Craig Russell. Převyprávění je to velice zdařilé, protože mě nalákalo na přečtení si originální Gaimanovy verze.

Příběh vypráví o malém chlapci. Jmenuje se Nikdo Owens, ale všichni mu říkají Nik. Vyrůstá na hřbitově mezi hroby a všudypřítomnými duchy. Jeho ochráncem se stává tajemný Silas, se kterým si povídá o životě.

Nik musí vyrůstat v utajení, nesmí opustit brány hřbitova, jinak ho čeká nebezpečí a možná i smrt, tak jako ji potkali i Nikovi rodiče, kteří byli zabiti člověkem jménem Jack. Ale proč byli zavražděni? To se v prvním dílu komiksu čtenář nedozví. Na hřbitově Nik zažívá různá dobrodružství, setkává se s nadpřirozenými bytostmi. Ale také ho láká svět mezi živými.


AUTOR: Neil Gaiman
ORIGINÁL: The Graveyard Book (2008)
PŘEKLAD: Ladislava Vojtková
NAKLADATELSTVÍ: Polaris
ROK: 2008
POČET STRAN: 302
ZDROJ: knihovna






Tohle byla jízda. První část knihy byla totožná s komiksem a díky tomu, že jsem četla nejprve komiks a pak knihu, jsem si dokázala představit všechny postavy. Druhá část, jak knihy, tak i komiksu, byla nejnapínavější a nejdramatičtější a já se od příběhu nemohla odtrhnout.

Závěr knihy jsem obrečela, protože už dlouho se mi nestalo, aby se mi hlavní hrdinové dostali tak pod kůži jako Nik a Silas. Emoce prostě musely jít ven. Stejně tak to se mnou bylo i ve druhém dílu komiksu. Slzy jak hrachy. A to v tomto případě byly jen tři kapitoly. Pravda, stran bylo 168 a to je dost na to, abych se s hrdiny znovu sžila. A to je, prosím, rok, co jsem četla první díl a tři čtvrtě roku uplynulo od doby, kdy jsem držela v ruce román. 

V nejdůležitější kapitole celé knihy se prolnou téměř všechna předchozí dobrodružství, která Nik zažil a já jsem nestačila ani dýchat.

Knihu ilustroval Dave McKean, ale po namlsání krásných ilustrací v komiksu se mi obrázky vůbec nelíbily. Komiks kreslilo sedm různých ilustrátorů. Za sebe můžu říct, že se mi ilustrace líbily všechny. Každý z nich má svůj vlastní styl, ale dohromady spolu vytvořili naprosto jedinečný ilustrovaný komiks.

Akorát mě hodně tahal za uši výraz SLEER. V komiksu byl Sleer přeložen jako Ševel, přišel mi více přirozenější, protože Sleer mi nic neříkal. Ševel je prostě ševel a dokázala jsem si ho představit.

Knha hřbitova je za mě zatím asi nejlepší Gaimanova kniha, co jsem četla a myslím, že s Gaimanem jsem ještě neskončila. 

Obálky
Komiksové obálky jsou v různých jazykových mutacích stejné. Kdežto v románových obálkách se grafici vyřádili. A to jsem ještě nevybrala všechny z Goodreads.
      

O autorovi
Neil Gaiman byl původním povoláním žurnalista se zaměřením na sci-fi a fantasy. Slávu si získal scénaři ke komiksům Sandman, který vypráví příběhy Morfea, pána říše snů. V roce 1991 napsal scénář k televiznímu seriálu Nikdykde a stejnojmennou knihu vycházející ze seriálu. Dalšími romány jsou Hvězdný prach (úspěšně zfilmovaný), Koralina, Američtí bohové, Anansiho chlapci a Kniha hřbitova. Své povídky a básně shrnul do dvou sbírek – Kouř a zrcadla a Křehké věci. Kromě již zmíněného seriálu Nikdykde napsal scénář k filmu Maska zrcadla, na kterém spolupracoval s režisérem filmu Davem McKeanem. Zdroj: Databáze knih.

Žádné komentáře:

Okomentovat