neděle 4. ledna 2015

Rajská zahrada

AUTOR: Ernest Hemingway
ORIGINÁL: The Garden of Eden (Colier Books, 1987, New York)
PŘEKLAD: Jitka Beránková
NAKLADATELSTVÍ: Odeon
ROK: 2014
POČET STRAN: 240
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:


Anotace
Posmrtně vydané autorovo dílo, které vyšlo česky zatím pouze jednou. Román je do jisté míry autobiografický – portrét mladého spisovatele Davida Bournea, jeho manželky a jejich společné přítelkyně… Poněkud netradiční manželství ve třech.

Něco málo o ději
Mladý manželský pár tráví své líbánky v Evropě. Mají se rádi, ale hned od začátku je zmohl stereotyp, chodí plavat do moře, stravují se v restauraci, milují se. David je spisovatel, takže i na líbánkách pracuje na svých povídkách. Kateřina se nudí a vymýšlí bláznivé věci. Nejbláznivější věcí, kterou udělala, bylo to, že do jejich zdánlivě hezkého vztahu přivedla Maritu, dívku, která je úplný Kateřinin opak. Vznikl tak neuvěřitelný partnerský trojúhelník, nad kterým zůstává rozum stát.

Hodnocení
Ernest Hemingway je spisovatel, kterého jsem četla na střední v rámci doporučené četby k maturitě. Tou knihou byl Stařec a moře a už je to tak dávno, že si nepamatuji, jestli se mi novela líbila nebo ne. Z toho důvodu jsem se rozhodla, že je načase oprášit klasiky. Nakladatelství Odeon mi tuto volbu usnadnilo tím, že během následujících tří let vydá deset Hemingwayových knih.

Jako první je právě Rajská zahrada, která vyšla dvacet pět let po jeho smrti. Zajímavostí je také to, že Hemingway tuto knihu psal patnáct let a toto velké časové rozpětí je patrné na jeho stylu. Začátek knihy byl pro mě nudný. Nechápala jsem dialogy mezi Kateřinou a Davidem, které nedávaly smysl, bylo zde spoustu náznaků, ale žádné vysvětlení, řadu věcí jsem si musela domýšlet, jak to autor vlastně myslel.

Zlom nastává příchodem Marity, text je mnohem zajímavější, už není tak zkratkovitý a v ději se dá číst. Hemingway je touto strohostí pověstný, soustředí se jen na přímou linku, v textu převládají dialogy. 

V ději se objevují tři hlavní postavy - David, Kateřina a Marita. David a Kateřina jsou mladí manželé, jsou svoji teprve krátce, ale Kateřina z nedostatku Davidovy péče vymýšlí, čím by si ukrátila dlouhou chvíli, např. si nechá hodně ostříhat vlasy, začíná se chovat jako muž. Nejhorší věcí, kterou mohla udělat, bylo to, že k nim přivedla Maritu. David se tomuto trojúhelníku vůbec nebrání a miluje obě dvě stejně. 

Žádná z postav mi nepřirostla k srdce, kdo by se také mohl vcítit do šílené Kateřiny, plaché Marity a nezajímavého Davida? Jediný, kdo ve mně vyvolal nějakou reakci byla Kateřina, mockrát jsem si říkala, jak je možné, že s ní David mohl vydržet? Nevím, jestli byla nemocná už dřív, nebo se zbláznila až ve vztahu s Davidem, ale prostě mi byla hodně nesympatická a měla jsem chuť ji poslat do nějakého psychiatrického ústavu.

I když se mi kniha zpočátku moc nezamlouvala, druhá polovina knihy to všechno změnila a já už se těším na jeho další knihu, kterou už mám nachystanou.

O autorovi
Je považován za čelního představitele tzv. ztracené generace.
Po získání základního vzdělání se stal reportérem v Kansas City Star. V první světové válce se stal dobrovolníkem italské armády. Jako reportér se zúčastnil španělské občanské války.
Po válce působil jako dopisovatel, poslední roky života strávil na Kubě.
V roce 1961 pravděpodobně spáchal sebevraždu (zastřelil se), nezanechal po sobě žádný vysvětlující dopis, jeho smrt bývá také vysvětlována jako nehoda při čištění hlavně.

Zdroj: databáze knih



Obálky
To by člověk nevěřil, kolik obálek patří jedné knize. Na Goodreads jsem strávila hodně dlouhou dobu a ještě delší, abych vybrala ty nejlepší. Jaká se vám líbí nejvíc? Mně osobně se líbí italská.

          
anglická                           italská                          portugalská                  ruská

Děkuji portálu Databáze knih za poskytnutí recenzního výtisku.

6 komentářů:

  1. Od Hemingwaye jsem četla Komu zvoní hrana a už jsem koukala i po něčem dalším, i když podle toho děje nejspíš po Rajské zahradě nesáhnu. Spíš Stařec a moře nebo Sbohem, armádo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Hemingwaye je potřeba mít tu správnou náladu. Jak jsem ale psala, nakonec to tak špatné nebylo :-)

      Vymazat
  2. Pan Hemingway patří k mým nejmilejším, ale Rajskou zahradu jsem ještě nečetla. Chyba! Díky za inspiraci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chybu je potřeba napravit! Jsem ráda, že jsem tě inspirovala :-)

      Vymazat
  3. Já od Hemingwaye ještě nic nečetla, ale chystám se časem. Ale ono to tolik nespěchá, protože my ho bohužel v kánonu k maturitě nemáme, takže si nejspíš raději udělám čas na knihy ze seznamu. Jinak hezká recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za mě (deset let zpět) tam byl, ale povinný nebyl. Já jsem ale byla taková, že jsem ze seznamu přečetla snad skoro všechno :-) A děkuji moc za komentář :-)

      Vymazat