neděle 18. ledna 2015

Láskobraní

AUTOR: Blanka Hošková
NAKLADATELSTVÍ: Jota
ROK: 2014
POČET STRAN: 256
ZDROJ: vlastní



HODNOCENÍ:


Anotace
Román Láskobraní je výsostně ženskou četbou. Je příběhem ženy ve středním věku, na kterou doléhá syndrom prázdného hnízda a zároveň velmi těžce nese chování svého manžela, který ji nechává v prázdném domě i na vinici samotnou a plní si své obchodní (a jak se později ukáže i citové) sny a potřeby jinde. Nejprve bojuje, pak rezignuje, a když se blíží k samému dnu svých sil, vstoupí jí do života nový muž. Happy end? Ani v nejmenším.

Něco málo o ději
Hedvičina dcera Lenka právě vyletěla z hnízda a Hedvičin manžel Luboš se rozhodl, že jejich vinařství je potřeba rozšířit a v Brně tak vybuduje kamennou prodejnu s jejich kvalitním vínem.

Hedvika osaměla a na všechny práce s vinohradem zůstala sama, Lenka je s přítelem šťastná a Lubošovi se v Brně také zalíbilo a do Pavlovic se mu vracet nechce. Navíc tam potkává krásnou Šárku, která ho okouzlila. Hedvice se tak začne hroutit doposud klidný život. A najednou se jí začne dvořit Honza, Lenčin kamarád, který kdysi býval její velký ctitel. Hedvika poznává, že znovu cítí to, co jí chybělo - pozornost, něhu, smích. Jak to vše dopadne? Překonají manželé svou krizi nebo Luboš zůstane v Brně a Hedvika začne nový život s Honzou?

Hodnocení
Láskobraní Blanky Hoškové nás zavádí na Jižní Moravu do Pavlovic, do kraje, kde víno zraje a dech se tají nad vůní a chutí dobrého vína. Ale není to jen radost, ale i starost. O tom ví své i Hedvika a její manžel Luboš, kteří se o svou vinici starají. Jejich vinice však plodí skvělé víno, tak proč toho nevyužít a zkusit ho neprodat? 

Tento úkol vzal na svá bedra Luboš a do Brna, kde je jejich obchod, se prakticky odstěhoval a Hedviku nechal v Pavlovicích samotnou. V Brně se mu zalíbilo - spoustu nových možností jako jsou fitnesscentra, moře volného času a také krásných žen, zvlášť jedna, která mu padla do oka - je mladá, vyzývavá a chytrá a Luboš pro ni zahořel. Není jak Hedvika, která má na něj spoustu požadavků, aby si rovnal boty, uklízel kabát, aby se jí věnoval. Kdepak. Šárka je prostě mladá krev.

Hedvika je na venkově sama. Dcera Lenka se odstěhovala za přítelem a syndrom prázdného hnízda na Hedviku těžce dolehne, navíc s Lubošem není žádná řeč, vůbec spolu nekomunikují, v ničem se neshodnou, jejich světy se rozdělily. A pak se tu objevil Honza, je jen o pár let starší než dcera Lenka, ale je pozorný a milý, umí naslouchat a Hedvice se znovu rozbuší srdce.

Při čtení jsem si myslela, jak mi bude Luboš nesympatický - zavrhl manželku a našel si mladší, jenže se stalo to, že jsem ho vlastně chápala a taky mi ho bylo líto. Ale ten samý pocit jsem měla i u Hedviky a přála jsem jí nový vztah, protože co s takovým chlapem, který si neumí ani srovnat boty? Lubošovi jsem se zase ani tak moc nedivila, že zahořel pro Brno a nový život - být pod neustálým manželčiným dohledem, poslouchat ji, co by měl dělat, to asi vydrží málo mužů. A pak se tu objevil Honza, mladík, který mi byl hodně sympatický a Hedvice jsem ho přála a doufala, že s ním bude šťastná. Která z nás by si nepřála mít vtipného a pozorného přítele, který má vždy po ruce nějaké to pěkné slovo?

Postavy jsou zde skvěle vykresleny, nejsou ani černé ani bílé, každá z nich má svoje chyby i svoje přednosti, takže těžko můžete o někom říct, že je špatný a ten dotyčný může za situaci, která vznikla.

Na konci příběhu jsem očekávala závěr, na který jsem byla nachystaná. Autorka mě však vyvedla z omylu a připravila mi velké překvapení a já si říkala, že takhle to skončit opravdu nemělo. Ale tento román není pohádka, ale příběh vystřižený jako ze života. A vlastně to tím happyendem skončilo, ale ne tak, jak by si některé/někteří z nás v duchu představovali. Avšak nechte se překvapit, jak se autorka s koncem vypořádala.

O autorce
Blanka Hošková se narodila v Brně, kde dodnes bydlí i pracuje. V raném mládí se věnovala psaní poezie a přispívala svými články do ženských časopisů, ale po narození dcery se na jedenáct let odmlčela. Za poslední tři roky vydala vlastním nákladem romány, v nichž se dotýká ožehavých témat současnosti - problémů s otěhotněním (Prohrané  výhry), domácího násilí (Horko domácího krbu), alkoholismus (Dietnikum) nebo šikany na pracovišti (Kdo s koho). Zdroj: Jota



Děkuji portálu Knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu můžete zakoupit v e-shopu knihkupectví.

Žádné komentáře:

Okomentovat