středa 8. května 2013

Zachraňte krále

AUTOR: Jan Bauer
NAKLADATELSTVÍ: MOBA
ROK: 2013
POČET STRAN: 223
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:




Anotace od vydavatele:
Jakub Protiva z Protivce se vzdal svého úřadu novoměstského rychtáře a po bratrově smrti se vrátil na svou rodnou tvrz do jižních Čech. Z poklidného sedlačení ho však vytrhne nenadálá návštěva z královského dvora. Dozvídá se, že českého krále Václava IV. zajal jeho nevlastní bratr uherský král Zikmund a vězní ho neznámo kde. Pátráním po panovníkovi je pověřen právě zkušený vyšetřovatel Jakub Protiva. Do cesty se mu staví nemálo překážek, ještě štěstí, že se včas ukáže jeho přítel mnich Blasius, na jehož důvtip obvykle spoléhá. Podaří se naší dvojici zachránit krále?

Něco málo o ději
Zikmund Lucemburský nechá zajmout svého bratra Václava IV, krále českého a odváží ho na neznámé místo. Po Václavovi jakoby se slehla zem a to se nelíbí jeho věrným. Proto z Prahy odjíždí na Šumavu Zikmund Huler, královský podkomoří, za Jakubem Protivou z Protivce s žádostí o pomoc krále najít. Jakub Protiva byl dříve novoměstským rychtářem a zkušeným vyšetřovatelem, ale po smrti svého bratra Ondřeje se vrátil na rodnou tvrz, kde se usadil. Protože byl ale nedobrovlně z funkce rychtáře sesazen, moc se mu do záchranné akce nechce, ale když mu Zikmund Huler oznámí, že na hradě Orlíku vězní Jakubova přítele mnicha Blasia, nechá se přesvědčit. Uvěznění otce Blasia však není tak hrozné, spíše se jedná o přátelské posezení u dobrého vína.

Z Orlíku spolu odjíždí do Prahy za staroměstským rychtářem Hansou Rostem, který byl u zatýkání krále Václava IV. a protože má výčitky svědomí, nabídne se Jakubovi a Blasiovi, že jim Václava IV. pomůže najít. A tak se všichni rozjíždí po Zikmundových stopách, které vedou ke Kutné Hoře, do Jihlavy a nakonec do Prešpurku. Přesto má Zikmund několik dní náskok a král Václav IV. může být kdekoliv.

Podaří se Jakubovi Protivovi a jeho přátelům nalézt ztraceného krále?

Hodnocení
Knihy s historickým tématem čtu málokdy, naposledy někdy snad na základní škole. A protože jsem dostala příležitost si tuhle knihu přečíst, rozhodla jsem se, že je načase znovu zabrousit do české historie. Ale to jsem ještě netušila, co mě čeká. Když jsem příběh začala číst, nastal zmatek - tolik jmen s tolika přídomky, kdo si to má všechno pamatovat? A někdy jsem měla dojem, že každý je příbuzný s každým a každý zná každého. Naštěstí jsem se brzy zorientovala a začíst se do příběhu pak nebyl problém.

Příběh není složitý a čte se velice rychle. Je to oddychová detektivka, kterou budete mít přečtenou za několik hodin nebo jen málo večerů.

Jakub Protiva je mimo jiné také zkušený vyšetřovatel, který má na svědomí již dost případů, které ho proslavily. Jeho přítel mnich Blasius je vykutálený františkán, který má rád dobré víno a pěkné ženy. Nechybí mu také důvtip a proto se také dostane tam, kde ostatní ztroskotají. Zato Jakub mi připadal už jako trochu postarší pán, který na vše jde s klidnou myslí a rozvahou. Rozhodně se mně více líbil právě jeho rozverný přítel Blasius.

Jak už jsem předestlala, moje historické znalosti nejsou velké, spíše malé, takže mi nezbylo nic jiného, než sednout k internetu a vyhledat si, že Václav IV. byl opravdu zajat svým nevlastním bratrem Zikmundem, že již zmiňovaný Zikmund Huler z Orlíku také existoval a některé další postavy, které se v příběhu vyskytly, mají své historické místo.

Pokud někdy v budoucnu narazím na další knihy od Jana Bauera, ráda si přečtu i další příběhy s Jakubem Protivou, protože těchto knih je opravdu hodně. Zachraňte krále je totiž již deváté pokračování.

O autorovi
Jan Bauer je český spisovatel a novinář, který za svůj život napsal více než 40 knih. Knihy se zaměřují na literaturu faktu, detektivky a v poslední době se věnuje historii české země.

Děkuji nakladatelství Moba za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře:

Okomentovat