neděle 3. března 2019

PaedDr. Hana Pašteková Rupertová: „V každém dítěti je talent“

Na knižním trhu existuje bezpočet publikací, které vás provedou různými fázemi života batolat, dětí i mladistvých. Co je však více než pročítání odborné literatury, je setkání se s člověkem, který svému řemeslu rozumí a poradí vám. Takovou osobou je doktorka PaedDr. Hana Pašteková Rupertová. S paní doktorkou jsem se setkala poprvé v roce 2015 v kroměřížské knihovně na přednášce týkající se psychických onemocnění dospělých. Tentokrát bylo však zaměření jiné. V rámci cyklu přednášek ze šablon pro Mateřskou školku Žižkova v Kroměříži se 22. února 2019 v 16:00 uskutečnil seminář na téma „Osobnost dětí – jejich individualita a úspěšnost“. Setkání se zúčastnily nejen paní učitelky z mateřské školky, ale také rodiče předškoláků. Paní doktorka se zaměřila na motoriku, emoce a socializaci dětí.


MOTORIKA
Předškolním dětem stačí k nastartování motoriky rodina a školka. Moderní technologie však motorické schopnosti potlačují. Tablet či mobil sice ukáže, co se stane, když se nalije barva do vody, ukáže, že je mouka sypká, ale už nedokáže přenést pocit, když si dítě do vody sáhne či rukou prohmatá plastelínu. Děti v tomto věku ještě chtějí objevovat nové věci a vyzkoušet si je. Na rodičích i pedagozích je, aby u nich rozvíjeli manipulaci s předmětem, práci s dřevem či keramikou. 

S motorikou úzce souvisí i kreativita. Měla by se rozvíjet pomocí obyčejných věcí, například postavit domeček z ruliček od toaletního papíru či tvrdého kartonu. Vzniká tak tvůrčí myšlení. Proč si nenakreslit barevného koně s křídly? Rozvíjí se fantazie, která by se neměla potlačovat.

Pohyb je důležitým prvkem motoriky. Nejlepším prostředkem jsou různá odrážedla, skejty, kola či koloběžky. Dnešní školky jsou pro tyto dětské aktivity při pobytu venku připraveny, ale tento úkol spočívá i na rodičích, například procházkami do přírody. Opět ale největším kamenem úrazu je počítač. 

Jemná motorika je také součástí vývoje dítěte. I když víte, že vaše dítě nemá hudební sluch, zkuste jej zapsat na nějaký hudební nástroj. Nejspíš z něj génia mít nebudete, ale podpoříte tím spoustu schopností. Například u fléten dítě musí zkoordinovat pohyb rukou, očí a dechu a propojují se spoje v mozkových hemisférách. Ale co vy víte, třeba bude mít v tomto oboru nadání. Jak říká paní psycholožka: „V každém dítěti je talent, stačí hledat, v čem jsou dobří.“

Dnešní děti tráví s elektronikou 4 – 6 hodin denně a dokonce s tablety i usínají. A důsledek? Děti špatně mluví, místo, aby si zatelefonovali, napíšou zprávu. Čtěte s dětmi pohádky před spaním. Později se vám to vrátí.

Když jsme byli malí, měli jsme vzory ve sportovcích, zpěvácích a jiných osobnostech. Dnešní generace se vzhlíží v youtuberech a influencerech. 

EMOCE
Děti předškolního věku jsou egocentrické, obrácené k sobě, hojně používají slovo „já“. Využijte toho – nechte je, ať samy poskládá prádlo, srovnají boty, postaví stavebnici či nachystají příbory.

Teorie mysli – vyskytuje se u všech dětí, kromě autistů. Děti by si měly v tomto věku již uvědomovat, co způsobují ostatním dětem. Doma to byl jenom pojem, ale ve školce už by ho měly chápat. Měly by cítit empatii k ostatním dětem.


SOCIALIZACE
Rodiče by měli mít zpětnou kontrolu, na co se dítě dívá, co sleduje – mluvením se rozvíjí slovní zásoba, ve škole požadují odpovědi celými větami. Některé děti se stydí, mají to vrozené. Proto je potřeba jim zvyšovat sebevědomí.

Děti by také měly mít režim – zažít s rodiči společnou chvilku. Vyhraďte si pro sebe konkrétní hodinu, ve které si budete povídat o prožitém dni, případně jim zadejte lehké úkoly. Vypněte televizi a další rušivé elementy a buďte zkrátka spolu.

Žádné komentáře:

Okomentovat