Další přednáška, týkající se předškolních dětí, byla o jejich zralosti a připravenosti do školy. Tentokrát se 5. 3. 2019 v 16:00 v Mateřské škole Žižkova v Kroměříži sešla trochu jiná sestava rodičů. Přednášející byla tentokrát Mgr. Helena Doleželová. Je psycholožkou v kroměřížské pedagogicko-psychologické poradně a má letité zkušenosti s dětmi.
Svou přednášku rozdělila na tři oblasti – tělesnou, sociálně-emoční a psychickou. Všechny tři oblasti spolu souvisí.
TĚLESNÁ OBLAST
Předškolák vypadá jinak než právě narozené miminko nebo batole. Jedním ze znaků zralosti je tzv. filipínská míra. Dítě by si mělo druhou rukou dosáhnout přes hlavu na protilehlé ucho. Přes hrubou motoriku se rozvíjí jemná motorika – podporujte ho v navlékání korálků, jízdě na koloběžkách, odrážedlech, naučte ho skákat přes švihadlo.
SOCIÁLNĚ-EMOČNÍ OBLAST
Vstup do školky byl prvním krokem dítěte od odpoutání se od rodičů. Muselo se naučit, že v mateřské škole je jiný režim, muselo k tomu podřídit spoustu věcí. Mělo by zvládnout sebeobsluhu. Pokud je dítě na rodiče fixováno, je to jedna ze známek nepřipravenosti na školku. Rodiče mohou trénovat samostatnost například tím, že jejich potomek přespí někde jinde než doma. Proč by dítko nemohlo přespat u prarodičů nebo kamarádů?
Děti ve školce začínají navazovat dobré vrstevnické vztahy, samozřejmostí je umět poděkovat, pozdravit a také nabídnout hračky. Předškolní dítě si už umí vyhrát samo a delší dobu. S tím souvisí oddálení uspokojení jeho potřeb. Ne vždy je možné udělat pro dítě konkrétní věc hned. Děti by už měly vydržet a počkat, až se mu budou rodiče moci věnovat. Naučte se jim říkat „ne“ a „počkej chvíli“. Dětem tak stanovujete mantinely a hranice, které k životu potřebují.
Dítě v tomto věku by mělo vědět, že je důležité nejen brát, ale i dávat. I doma může mít nějaké úkoly, například třídění ponožek. Zní to sice drsně, ale děti by si měly uvědomit, že nejsou středobodem světa a že se kolem nich slunce netočí.
Důležitá je jednotná a důsledná výchova. Vaše děti rychle pochopí, který z rodičů snáze podlehne. Pokud zjistíte, že dítě jde raději za druhým rodičem, protože ví, že od vás povolení nezíská, promluvte si spolu s partnerem a dohodněte se na dalším postupu.
Sebeobsluha – i když je dítě už samostatnou jednotkou, stále kontrolujte, zda dodržuje hygienické návyky jako je umývání rukou nebo používání kapesníků. Naučte ho, aby se rychleji převlékalo a poznalo si své oblečení. Natrénujte spolu tkaničky (rozvoj jemné motoriky) či zapínání knoflíků.
PSYCHICKÁ OBLAST
Dítě v psychickém myšlení udělalo od narození až do předškolního věku velký posun. Rozvinula se řečová oblast. Má dobrou slovní zásobu, vyjadřuje se ve větách. Podporujte ho v povídání o tom, co bylo ve školce/škole. Slovní zásoba se rozšiřuje také pravidelným čtením. Rozvíjí se tak koncentrace i fantazie. Předškolák by měl již zvládnout vyslovit všechny hlásky. Pokud nějakou neumí, je nutná návštěva logopeda. U dítka se také rozvíjí technické a logické myšlení.
Další druhy rozvoje:
– grafomotorika: správné držení tužky, na trhu existují různé typy násad, dobré jsou trojhranné tužky či pastelky
– kresba postavy: dítě v kreslení udělalo velký pokrok. Začínalo s kreslením hlavonožců, v šesti letech by mělo zvládnout propracovanější postavu. Pokud dítě s kreslením začíná až po pátém roce života, je to už pozdě, protože dítě nemá uvolněnou ruku. Na uvolnění ruky se používají různé cviky jako je kreslení kruhů, vlnovek či osmiček. Důležité je, aby děti kreslení bavilo.
Laterita – nelze ovlivnit, lze ji pouze vypozorovat. Děti mají tendenci psát zprava doleva nebo zrcadlově. Může to mít dopad na soustředěnost, později by se mohly plést písmenka
– zrakové vnímání: dítě dokáže najít v řadě rozdílné obrázky
– sluchové vnímání: dítě už v roce umí rozlišit zvuky, slova. Později umí vytleskat počet slabik, rozlišit nesmyslná slova (dirg x jirg), pozná první hlásku/slabiku ve slově, šikovnější děti rozeznají i poslední hlásku
– pojmové myšlení: znají smysl opaků (malý x velký), poznají nadřazené pojmy
– paměťové myšlení: děti se umí rychle naučit básničky i písničky
– předpočetní představy: chápou smysl slov jako je před, za, větší, menší, více, méně
– umí se orientovat v prostoru
– rozlišují barvy: pokud dítku dělá problémy pojmenovat barvy, zaměřte se na jednu barvu a mějte třeba jeden den fialový, další žlutý atd.
– umí pojmenovat geometrické tvary
– základní informace o sobě: dítě by mělo zvládnout říci své jméno, kde bydlí, jméno rodičů, případně kde pracují. Mělo by znát cestu do školky, domů, do obchodu. Nacvičujte spolu nakupování, učíte ho samostatnosti a zodpovědnosti.
Zdroj obrázku |
– grafomotorika: správné držení tužky, na trhu existují různé typy násad, dobré jsou trojhranné tužky či pastelky
– kresba postavy: dítě v kreslení udělalo velký pokrok. Začínalo s kreslením hlavonožců, v šesti letech by mělo zvládnout propracovanější postavu. Pokud dítě s kreslením začíná až po pátém roce života, je to už pozdě, protože dítě nemá uvolněnou ruku. Na uvolnění ruky se používají různé cviky jako je kreslení kruhů, vlnovek či osmiček. Důležité je, aby děti kreslení bavilo.
Laterita – nelze ovlivnit, lze ji pouze vypozorovat. Děti mají tendenci psát zprava doleva nebo zrcadlově. Může to mít dopad na soustředěnost, později by se mohly plést písmenka
– zrakové vnímání: dítě dokáže najít v řadě rozdílné obrázky
– sluchové vnímání: dítě už v roce umí rozlišit zvuky, slova. Později umí vytleskat počet slabik, rozlišit nesmyslná slova (dirg x jirg), pozná první hlásku/slabiku ve slově, šikovnější děti rozeznají i poslední hlásku
– pojmové myšlení: znají smysl opaků (malý x velký), poznají nadřazené pojmy
– paměťové myšlení: děti se umí rychle naučit básničky i písničky
– předpočetní představy: chápou smysl slov jako je před, za, větší, menší, více, méně
– umí se orientovat v prostoru
– rozlišují barvy: pokud dítku dělá problémy pojmenovat barvy, zaměřte se na jednu barvu a mějte třeba jeden den fialový, další žlutý atd.
– umí pojmenovat geometrické tvary
– základní informace o sobě: dítě by mělo zvládnout říci své jméno, kde bydlí, jméno rodičů, případně kde pracují. Mělo by znát cestu do školky, domů, do obchodu. Nacvičujte spolu nakupování, učíte ho samostatnosti a zodpovědnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat