pátek 15. března 2019

Dlouhý krok do tmy

AUTOR:  Tomáš Bandžuch
NAKLADATELSTVÍ: Mystery Press
ROK: 2018
POČET STRAN: 368
ZDROJ: vlastní e-kniha








Anotace
Historický krimi román napsaný na motivy skutečných událostí, který vychází u příležitosti 100. výročí založení Československa. Podzim roku 1918. Rakousko-Uhersko po zdánlivě nekonečných čtyřech letech války ohlásilo kapitulaci… a v lese nedaleko Lomnice nad Popelkou objevila textilní dělnice tělo zavražděné dívky. Závodčí Jindřich Kališ musí vyřešit svůj poslední případ v uniformě c. k. četníka a zároveň první z těch, kdy se bude muset zodpovídat novým československým úřadům. A nejen jim… Němci v pohraničí se hlasitě dovolávají práva na samostatnost, na českém území se rakouská správa snaží z posledních sil zachovat staré pořádky a hned za Jizerskými horami čeká na svou chvíli stále ještě bojující císařské Německo.

Hodnocení
Na tuto knihu jsem se nesmírně těšila. České autory velice ráda čtu, a proto Dlouhý krok  do tmy byla jasná volba. Nakonec jsem však byla z příběhu trochu zklamaná.


Kniha sama o sobě nebyla vůbec špatně napsaná. Autor má smysl pro detail, popis i navození atmosféry. Nenašla jsem nic, co by mě tahalo za uši. Skvěle nastínil onu osudnou podzimní dobu  krátce po vzniku Československa.

Příběh se odehrává v Severních Čechách okolo Semil, Staré Paky, Lomnice nad Popelkou, Liberce i Turnova. Sledujeme dvě dějové linky, které se v určitém úseku setkají.

V lomnických lesích je nalezeno mrtvé tělo mladé dívky. Byla nejen brutálně zavražděna, ale i znásilněna. Případ dostane na starost závodčí Jindřich Kališ. Rakousko-Uherským četníkům pomalu, ale jistě zvoní konec. A tak kdoví, zda tato vražda nebude také posledním případem, který Kališ bude muset vyřešit. Spolu s textilačkou Annou Malíkovou se vydává na stopu bandě, která měla mít údajně onu mladou dívku na svědomí.

Druhá dějová linka je víceméně politická. Na scéně se objevují jména, která znalci historie jistě znají. Někteří se snaží o uklidnění celé bouřlivé situace, protože rozbroje mezi Čechy a Němci v pohraničí nebyly zrovna poklidné. Vzniká také stát ve státě, který se jmenuje Deutschböhmen a Liberec se měl stát hlavním městem. Boj o to, kdo bude vítězem a kdo poraženým, je z historického hlediska uzavřen, ale jak vše probíhalo, nechť si čtenář přečte tento román.

Říkám si, kde je tedy problém? Proč mi kniha nesedla? Sešlo se zde více faktorů. První faktor je dán – knihu jsem četla ve špatnou dobu a nebyla jsem na ni správně naladěna. Druhý faktor – příliš mnoho jmen a osobností. S historií také nejsem příliš obeznámena a určitě by mě (a možná i dalším čtenářům jako jsem já) pomohly krátké medailonky. Faktor třetí – příliš mnoho popisů, které se těžkopádně četly.

Zajímavější příběh byl se závodčím Kališem a textilačkou Malíkovou. Z těch dvou mi byla sympatičtější Anna. Autorovi se podařilo vystihnout její osobnost a odvahu. Dokázal také vystihnout rozdíly mezi dělníky a vyšší třídou. Co se týká charakteru postav, nejsou vykresleny příliš do hloubky. V té změti historických údajů jsem postrádala emoční a pocitovou stránku a i některé drsnější popisy mě nechávaly v klidu. V textu převažují spíše popisy než dialogy. Občas jsem se přistihla, že politické pasáže přeskakuji nebo vypouštím ven.

Příběh samotný byl v pořádku, ale kvůli popisům okolo něho jsem se knihou vyloženě prokousávala až na konec. Své čtenáře si však titul najde. Vlastně našel. Pozitivních reakcí na knížku jsem četla více než dost, ale pro mě je to román, který neurazí, ale ani nenadchne.

O autorovi
Tomáš Bandžuch vystudoval historii a získal doktorát z politologie na pražské Karlově univerzitě. Ve své odborné činnosti se zaměřuje na meziválečné dějiny střední Evropy. Je autorem knih Slovenské vize (2014), popisující slovenský odboj za první světové války, a Hitlerovo svobodné město (2017), věnované Gdaňsku v předvečer druhé světové války. Jeho třetí odborná publikace zaměřená na aktivity českých Němců v roce 1918 na vydání zatím čeká. Kromě knih spadajících do literatury faktu napsal rovněž řadu oceňovaných povídek (Andělíčkářka, Jitro po zlé noci, Konec věku páry aj.) a také rozsáhlý román z prostředí meziválečného Československa Ve službách republiky (2012). Zdroj: Mystery Press

Napsáno pro Mystery Press

Žádné komentáře:

Okomentovat