neděle 12. října 2014

Poslední rituál

AUTOR: Yrsa Sigurdardóttir
ORIGINÁL: Þriðja táknið (Veröld Publishing, 2005, Reykjavík)
PŘEKLAD: Marta Bartošková
NAKLADATELSTVÍ: Metafora
ROK: 2014
POČET STRAN: 424
ZDROJ: e-kniha

HODNOCENÍ:



Anotace
První případ sympatické islandské právničky Tóry
Na místě vraždy zůstalo tělo bez očí... Co skrývá třetí znamení?
V budově univerzitní katedry historie v Reykjavíku je nalezena zohavená mrtvola německého studenta Haralda. Má vypíchnuté oči a jeho tělo je označeno magickou runou. Bohatá rodina zavražděného najme bývalého kriminalistu Matthiase a islandskou právničku Tóru.

Něco málo o ději
Právničce Tóře jednoho dne zavolá Amelia Guntliebová, jejíž syn Harald zemřel na islandské univerzitě. Byl zavražděn a to dost ohavným způsobem - někdo mu vydloubl oči a na tělo vyřezal neznámý symbol.

Rodina Guntliebových se na Tóru obrátila s nadějí, že pomůže najít pravého vraha. Nelíbí se jim totiž, že policie zatkla překupníka drog. Tóře má ve vyšetřování pomoci rodinný přítel a bývalý policista Matthias, který za Tórou přijede z Německa.

Budou se muset seznámit s historií a čarodějnictvím, o které se Harald velmi zajímal. Budou pátrat nejen po Haraldově vrahovi, ale také se dozví řadu historických faktů, které ovlivnily Haraldův život.

Hodnocení
Nakladatelství Metafora se rozhodla podruhé vydat knihu Poslední rituál. Za sebe říkám, že to byl velmi skvělý tah, protože islandská spisovatelka Yrsa píše velmi čtivé romány. Navíc je hlavní hrdinka, právnička Tóra, sympatická.

Poslední rituál je první případ právničky Tóry a musí řešit záhadnou vraždu, která se stala na reykjavické univerzitě. Byl zavražděn německý student a jeho tělo bylo zohaveno. Sice byl zatčen drogový dealer, který byl podezřelý, ale rodině mrtvého Haralda se to vůbec nepozdává a proto oslovují Tóru, aby se na případ podívala. Pošlou za ní Matthiase, jehož sexappeal září široko daleko, ale na Tóru nepůsobí. Zatím. Jejich společné pátrání je protkáno špičkováním a humorem, který je Tóře vlastní.

Spolu řeší záhadu za záhadou. Kdo zavraždil Haralda? Proč jeho tělo bylo zohaveno? Co znamená podivný symbol na jeho těle? Pátrání je zavádí především na univerzitu k podivné partičce studentů. Jsou v čarodějnickém spolku, kteří vyznávají čarodějnické rituály. Kromě univerzity se Tóra a Matthias pouští i mimo Reykjavík a vydávají se na stopu Haraldova výletu do Helly. Co tam dělal? Po čem pátral? Souvisí to nějak s jeho vraždou? Postupně se odhalují různé stopy, které vedou k vypátrání vraha. Část příběhu jsem dokázala rozluštit bez nápovědy, ale vraha jsem nedokázala zjistit.

Kromě detektivní záležitosti řeší Tóra záležitosti rodičovské, problémy se synem Gylfim jí zasáhnou na celý život. To, že Tóra musí řešit i rodinné problémy, mě přišlo velmi lidské. Protože každý řeší své problémy a líbilo se mi, že byly do příběhu vsunuty. Tím mi přišla ještě více sympatičtější a ještě více se přiblížila k běžným ženám. Žádná superhrdinka, jen právnička a máma na plný úvazek.

I přesto, že samotný příběh se mi hodně líbil, trochu jsem se zamotávala do historie a přišlo mi to lehce zmatené. Bylo v něm moc jmen, moc odboček, tak jsem se čas od času ztratila. Je to malá drobnost, která rozhodně nepokazí zážitek ze čtení.

Doporučuji přečíst všem milovníkům severských detektivek a už se těším na další případ.

O autorce
Yrsa Sigurdardóttir vystudovala stavební inženýrství a psaní se věnuje ve svém volném čase. Kromě thrillerů píše také knihy pro děti. Za svou tvorbu získala několik ocenění. V češtině vyšly čtyři romány se sympatickou advokátkou Tórou: Poslední rituálMrazivé světloŽhavý hrob a Led v žilách. 

Obálky
Na Goodreads je řada vydání Posledního rituálu. Nemohla jsem je vybrat všechny, tak jenom šest.

    
anglická                         německá                         polská


    
portugalská                     anglická                        španělská        

Knižní trailer
            

Děkuji nakladatelství Metafora za poskytnutí recenzního výtisku.

1 komentář:

  1. Knihu už mám doma a hrozně se těším. Anotace zní skvěle a už jsem na ni zaznamenala pár kladných ohlasů, tak jsem zvědavá jak bude působit na mě. :) Hezky napsaná recenze

    OdpovědětVymazat