pátek 30. dubna 2021

Mindfulness pro zvládání hněvu pro teenagery

AUTOR
: Jason R. Murphy, Mark C. Purcell
ORIGINÁL: Mindfulness for Teen Anger (New Harbinger, 2014)
PŘEKLAD: Ivo Müller
NAKLADATELSTVÍ: Portál
ROK: 2021
POČET STRAN: 143
ZDROJ: vlastní






Anotace
Občasný pocit frustrace ze školy, ze vztahů s kamarády a rodičů, nebo dokonce ze života je docela normální. A za to, že dospívající někdy ztratí hlavu a reaguje hněvem, se nemusí stydět, to se stává. Dospívání je složité období a je třeba se během něj vypořádávat s mnoha výzvami, ovšem je to ještě složitější, pokud teenager nedokáže během stresujících situací zachovat klid. Naštěstí existují možnosti, jak se tomu naučit. Jednou z možností je využití účinných metod redukce stresu založených na mindfulness v kombinaci s dialektickou behaviorální terapií.
Aktivity v této knize pomohou dospívajícím rozlišit mezi zdravými a nezdravými formami hněvu, naučí se díky nim vhodným rozhodovacím dovednostem, dokážou nalézt emoční rovnováhu a dokážou lépe vnímat své pocity tady a teď. Také se díky aktivitám naučí, jak lépe navazovat vztahy s vrstevníky, kamarády a rodinou.

Hodnocení
Máte doma teenagera, který čas od času vybuchne jako sopka? Nebo jste to samé kdysi prožívali vy či prožíváte právě teď? Ať už je to, jak chce, tahle kniha by vás měla nasměrovat k tomu, abyste více používali rozum než emoce.
Titul začíná dotazníkem, který má za úkol zjistit, jak jste na tom se zvládáním hněvu. Hněv jako takový se dělí na skrývaný, výbušný a chronický. Většina z nás má v sobě kombinaci všech těchto zlostných stylů, někdo je samozřejmě výjimka a vůbec se nevzteká a nerozčiluje.

Poté kniha pokračuje v různých cvičeních, jak meditačních, tak i procvičovacích, aby mladý člověk svůj hněv zvládal a přesměroval ho ne na výbuch vzteku, ale třeba do asertivního chování. Kniha také obsahuje různé příhody lidí, kteří se v konkrétních situacích zachovali výbušně, následuje příběh poupravený tak, aby z něj bylo patrno, co se změnilo, především k lepšímu.

Nejsem si jistá, zda by mladý člověk chtěl na základě těchto cvičení sám od sebe na sobě pracovat. Jsem jenom rodič, který psychologii nerozumí, mám načteno minimum knih na toto téma, plus nějaké semináře, takže to ze mě nedělá ani laika. Přišlo mi ale, že text v knize je obtížný, a tak nějak mě nemotivoval k tomu, abych si nějaké cvičení zkusila. Viděla bych titul spíše jako pomocnou a doplňující ruku k terapeutickým sezením. Sama jsem měla problém některým kapitolám porozumět.

Při čtení jsem se přistihla, že se mi vybavují všechny křivdy a nespravedlnosti života, které se mi dějí a já je skrývám před ostatními. Což není dobře. Proto jsem si knihu dávkovala postupně a s odstupem, abych se nenechala pohltit vztekem. 

Mindfulness znamená všímavost, což v knize sice bylo (čtenář si měl všímat svých emocí a prožitků a zapisovat si je, například), ale nemůžu s určitostí říct, jestli to množství stačilo nebo ne. Doposud jsem knihy s mindfulness tématikou nečetla, nemohu tedy porovnávat.

Kniha určitě je přínosem a  pomohla mi vyřešit situaci, která mě trápila a přiměla mě k tomu, abych se na onen problém podívala jinýma očima a tím se celá záležitost vyřešila.

Nemyslím si však, že by kniha byla úplně vhodná jako samostudium. Jak už jsem psala, mladý člověk potřebuje navést na správnou cestu, třeba v podobě rodiče, psychologa nebo pedagoga.

O autorech
Mark C. Purcell, MEd, PsyD se věnuje různým druhům terapie již více jak 20 let a zaměřuje se hlavně na potřeby rodin a dospívajících. Je autorem několika speciálních terapeutických programů a také předává své zkušenosti jako lektor. Zabývá se zejména terapeutickými přístupy založenými na všímavosti, jako jsou dialektická behaviorální terapie (DBT) a zmírňování stresu pomocí všímavosti (MBSR). Věnuje se i výzkumu o účincích traumatu a účinných způsobech jeho léčby.

Jason R. Murphy, MA je psychoterapeut a učitel meditace Vipassana (Vhled) založené na všímavosti. Je certifikovaným poradcem v oblasti závislostí a zaměřuje se zejména na řešení problémů stresu, hněvu a závislostí u mládeže a vězňů. V Kalifornii provozuje soukromou praxi, vede terapeutické skupiny a workshopy.


Děkuji nakladatelství Portál za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře:

Okomentovat