čtvrtek 25. března 2021

Válka vzpomínek

AUTOR
: Guillaume Musso
ORIGINÁL: La vie secrète des écrivains (Calmann-Lévy, 2019, Paříž)
PŘEKLAD: Andrea a Daniela Marešovy
NAKLADATELSTVÍ: Motto
ROK: 2020
POČET STRAN: 264







Anotace
Musel přestat psát, aby se pokusil zapomenout
Nikdo netuší, proč se Nathan Fawles po třech úspěšných románech stáhl do ústraní a ukrývá se na ostrově ve Středomoří. Údajně už nemá co říct. Novinářka Mathilde je ale přesvědčena, že spisovatel je součástí příběhu, který je nutné vyprávět… Jejich setkání rozplétá osudy propojené ukradeným fotoaparátem putujícím z Paříže přes Thajsko do USA. Vzpomínky na tragické události se ale rozcházejí. Pravdu zná jen spisovatel, který mlčením chrání své tajemství.

Hodnocení
Knihy Guillauma Mussa mají netradiční příběhy. Autora jsem četla naposledy před sedmi lety, přesto ve mně příběh zanechal stopu tajemna a originality.

Beaumont je ostrov u francouzského pobřeží. Sice je turistům příznivě nakloněn, ale místní obyvatelé pro ně nedělají nic navíc. Proto působí uzavřeně. Této odlehlosti využil spisovatel Nathan Fawles, který svého času patřil k uznávaným francouzským autorům. Jeho tři romány se dostaly na čtenářských žebříčcích hodně vysoko. Jednoho dne však Nathan oznámil, že končí a stáhnul se do ústraní. Dvacet let žil v tichosti až do okamžiku, kdy ho vyhledal mladý začínající spisovatel s žádostí o hodnocení jeho vlastního románu. Ve stejnou dobu Nathana navštíví mladá novinářka s nečekaným příběhem, příběhem, jehož součástí je on sám.

Tak trochu thriller, trochu detektivka, trochu psychologie. Titul je v tomto ohledu těžko zařaditelný. Musso příběh vystavěl na detektivní zápletce a použil také formu příběh v příběhu. Závěr knihy je nečekaným překvapením, který mně vyrazil dech. Přiznám se však, že ze závěru jsem byla lehce rozčarovaná a nechtěla jsem uvěřit tomu, že autor čtenáře tahal za nos. Přesto však Musso konec zpracoval opravdu originálně.

Hlavních postav je tu málo - především je to Nathan, začínající spisovatel Raphael a novinářka Mathilde. Každý z nich má svůj vlastní dramatický a napínavý příběh. Jeden s druhým se proplétá. Jen je třeba dávat pozor, abyste se do děje moc nezamotali. Válka vzpomínek je román s psychologickou zápletkou. Jednotlivé postavy však autor nevykreslil úplně do hloubky, důraz klade spíše na dějovou linku.

Každá kapitola začíná citátem známých spisovatelů, například od Johna Steinbecka, Milana Kundery, Umberta Eca či dokonce Eleny Ferrante.

Příběh má dva závěry. Ten první je jak z dramatického filmu a ten druhý byl neuvěřitelný a přiznám se, že jsem musela přepnout, abych to vše pochopila.

Pokud byste hledali ostrov Beaumont, nenajdete ho. Některá místopisná označení jsou pravdivá, ale Beaumont neexistuje, ten vznikl v autorově fantazii, ale popis ostrova je tak opravdový, že jsem si o něm chtěla vyhledat nějaké informace navíc a najít ho na mapě.

Autor vše vystavěl na bázi pravdy a fikce a věřím, že Musso nejednoho čtenáře zmátl, především ty, kteří autora teprve objevují. Srovnávat tuto knihu s jinými autorovými knihami nemohu, ale určitě se jedná o typ románu, který jsem doposud nečetla. Nevím, jestli se pustím i do dalších autorových knih, ale pokud budu mít někdy další příležitost, určitě si něco přečtu.

Titul doporučuji všem čtenářům, kteří mají rádi netradiční příběhy plné zvratů a nečekaných překvapení.


Obálky
Asi nejvíc mě zaujala vietnamská obálka, nejspíše díky tomu, že obálka je kreslená.
    


O autorovi
Guillaume Musso patří k nejúspěšnějším francouzským současným spisovatelům. Narodil se v jihofrancouzském pobřežním městečku Antibes. V roce 2001 vydal svůj první román Skidamarink, jehož námětem byla krádež Mony Lisy v Louvru. Po vážné autonehodě publikoval román A potom, který znamenal začátek jeho úspěšné spisovatelské dráhy. Následovaly další „romantické thrillery“, jak byl žánr, jehož je představitelem, nazván. Jeho knihy byly přeloženy do více než dvaceti jazyků a celkem se jich prodalo na celém světě přes dvacet milionů výtisků. Zdroj: nakladatelství Motto


Děkuji knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat