středa 23. prosince 2020

Láska ve světě lichých ponožek

AUTOR
: Marie Vareille
ORIGINÁL: La vie rêvée des chaussettes orphelines (Charleston, 2019, Paříž)
PŘEKLAD: Hana Davidová
NAKLADATELSTVÍ: Metafora
ROK: 2020
POČET STRAN: 352
ZDROJ: vlastní






Anotace
Alice má ráda, když je vše, jak má být a v naprostém pořádku. Ať už jde o její nový byt nebo perfektně srovnané tužky na stole. Napůl Američanka, napůl Francouzka právě přijela do Francie, aby unikla nedávné tragické události. Po úspěšné kariéře ve finančnictví v Londýně a New Yorku ale v Paříži najde práci jen v malém start-upu, který vyvíjí aplikaci na hledání ztracených ponožek.
Ačkoliv malá firma je bezpochyby předem odsouzená k selhání, pro Alici představuje jediný záchytný bod. A zatímco majiteli několikrát denně připomíná, že by neměl utrácet víc peněz než vydělá, začíná pomalu přemýšlet, zda to není náhodou ona a její kolegové, koho se její šéf snaží zachránit, a že o ponožky jde až na posledním místě.

Hodnocení
Jeden z posledních titulů edice 7lásek z nakladatelství Metafora napsala Marie Vareille. Čeští čtenáři se s její tvorbou už mohli setkat v knize Někdy je hezké, že mě miluješ, která vyšla ve stejné edici.


Alice se rozhodla pro velkou životní změnu. Opustila Ameriku a odstěhovala se do Paříže, do města, které vždycky chtěla navštívit. Se svými znalostmi v oblasti finančnictví by mohla pracovat kdekoliv, ozval se jí pouze podnikatel, který zakládá pochybný projekt - vytváří aplikaci na párování lichých ponožek. Alice však trpí úzkostmi a skrývá jedno tajemství. Vybudovala si kolem sebe ostnatý drát, aby nikoho k sobě nepustila. A možná právě EverDream se stane pro ni tím odrazovým můstkem.

Čtenář má možnost setkat se nejen s Alicí, ale i s její sestrou Scarlett. Zatímco Alice byla vždy protěžovaná, Scarlett se musela potýkat s pozicí druhorozeného a nechtěného dítěte. Matka ji přehlížela a dávala jí za vzor Alici. I přes nepřízeň osudu byla Alice i Scarlett nerozlučnou dvojkou, tvořily spolu pár. V dospělosti se Alice provdala do Londýna a s manželem chtěla založit rodinu. O tom všem se dozvídáme z jejího deníku. Scarlettiny kroky vedly jiným směrem - do hudební branže.

Příběh se sice odehrává v současnosti, ale díky Alicině deníku máme možnost nahlédnout nejen do roku, kdy zápisky vznikaly, ale ještě dál, a to do dětství a dospívání obou sester.

Název knihy je trochu metaforou. Všechny ponožky světa jsou v páru, perete je spolu, spolu je skládáte, ale pak se stane, že se jedna ztratí, zničí. Co to udělá najednou s lichou osiřelou ponožkou? A mluvíme stále o ponožkách nebo se dá toto přirovnat k lidem a jejich spřízněným duším?

Marie Vareille krásně spojila všechny emoce dohromady. Vznikl velmi dojemný a působivý román, který vás nenechá na pochybách, že vztahy mezi lidmi jsou  hluboké, jedinečné a většinou i trvalé. 

Postavy autorka vykreslila dokonale, nechala vyniknout nejen úzkosti, smutek, ale i radost, humor a lásku. A i když se zpočátku zdá, že titul bude odpočinkový, nenechte se zmást - u tohoto vyprávění si budete muset vyhradit čas, abyste všechny emoce mohli vstřebat.

Tato kniha patří k těm románům, které mi vyrazily dech a já nestačila žasnout, jak mě kniha překvapila svým vývojem. Přiznám se, že jsem takové vyvrcholení děje nečekala.

Z edice7lásky se mi tato kniha líbila si úplně nejvíc. Ale určitě se bude líbit i dalším čtenářům, potažmo spíše čtenářkám, které mají rády pomalou romantiku s dramatickou zápletkou.

Obálky
Francouzské varianty se mi moc líbí, zvlášť ta poslední, ta se opravdu vyvedla.
    


O autorce
Marie Vareille je francouzská autorka knih pro mladé ženy. Úspěch jí v roce 2014 přinesl hned první titul Ma vie, mon ex et autres calamités (Můj život, můj bývalý a jiné kalamity). V roce 2015 na něj navázala románem Někdy je hezké, že mě miluješ (Metafora, 2019) a od té doby každoročně vydává minimálně jednu knihu. Marie Vareille žije v Bordeaux, ráda čte a píše. Miluje hořkou čokoládu a dobré víno. Zdroj: Metafora


Děkuji nakladatelství Metafora za poskytnutí recenzního výtisku.

4 komentáře:

  1. Na tuto knihu jsem slyšela samé ódy. Už ji tedy mám na svém seznamu, co si chci přečíst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je vážně úžasná a skvěle se četla. Takže je to dobré rozhodnutí.

      Vymazat
  2. Takovéhle pohodvé knížky mám ted v tomhle období ráda :) Vypadá skvěle, díky za recenzi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já je taky oceňuji. Mnohem víc než náročné knihy nebo thrillery.

      Vymazat