pondělí 27. března 2017

Vykladačka smrti

AUTOR:  Ariana Franklin
ORIGINÁL: Mistress of the Art of Death (Bantam Press, 2007)
PŘEKLAD: Ina Leckie
NAKLADATELSTVÍ: Jota
ROK: 2009
POČET STRAN: 398
ZDROJ: knihovna

HODNOCENÍ:



Anotace
Na počátku románu, který se odehrává v Cambridgi dvanáctého století, jsou čtyři brutálně zavražděné děti. Všeobecné zděšení, obracející se proti židovské komunitě, nutí anglického krále povolat specialisty až z jižní Itálie. Do Anglie přijíždí pozoruhodná trojice sestávající z vyšetřovatele židovského původu, arabského osobního strážce a především mladé lékařky. Lékařka je "vykladačka smrti", což je raná forma povolání zvaného v současnosti soudní lékař, a zároveň hlavní hrdinka celého příběhu. Příběhu plného napětí, v němž se dramatický spád vyprávění snoubí se znamenitě konstruovanou zápletkou. Příběhu, který nám zároveň připomíná, že střetávání kultur, náboženská zaslepenost a zápas humanity s intolerancí provázejí lidstvo od nepaměti.

Hodnocení
Historické knihy čtu minimálně. Ať už je to nějaká romance nebo i detektivka, prostě historickému žánru se téměř vyhýbám. Možná je to tím, že mě historie nezajímá natolik, abych si něco přečetla. Tentokrát jsem však udělala výjimku a rozhodla se, že si něco přečtu. 

Los padl na knihu Vykladačka smrti, kterou jsem měla ve wishlistu už hodně dlouho (ono toto tvrzení odporuje tomu, co jsem napsala výše), respektive celou sérii. Na knihu jsem četla většinou pozitivní reakce, takže jsem si řekla proč ne. Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistila, že se mi kniha líbila!

Cambridge 1171. Městečko, kde vládne povětšinou klid a pohoda, je otřeseno. Někdo tady vraždí malé děti. Nejprve se obětí stal malý Petřík, který zmizel. Když ho lidé našli, byl mrtvý a zohavený. Místní abatyše odmítá Petříka vydat a jeho ostatky se stávají důvodem k pochybným zázrakům. Různé zvěsti a zlé jazyky chtějí vraždu Petříka hodit na Židy. Král Jindřich II. je uzavírá na svém hradě, aby předešel násilnostem. Jenže ani toto opatření nepomohlo dalším čtyřem dětem, které záhadně zmizely. Jindřich II. je silně znepokojen. Nejen nastalou situací, ale i tím, že musí Židy živit. A tak se spojí se sicilským králem, aby ze Salerna do Cambridge vyslal své nejlepší lidi k vyřešení těchto vražd.

Do Anglie se tedy vydá Žid Simon Neapolský, Saracén Mansur a žena Adélie. Tato nesourodá trojice navenek působí obyčejně, ale ve skutečnosti je to detektiv, bodyguard a patoložka-lékařka. Hlavní postavou se stává především Adélie. Je nanápadná, skromná a každý, kdo se s ní setká, má hned lepší den. Je však také velmi inteligentní a své práci rozumí jako nikdy jiný. Je odvážná a nebojí se pátrat na vlastní pěst.

V Cambridge se naše trojice spřátelí s místními obyvateli. Velkou roli dostal malý Ulf se svým příšerně smradlavým psiskem, a také sir Rowley, který bojoval ve Svaté zemi a na zádech si nese jednu velkou vinu.

Kdo je masový vrah jsem měla tušení už někdy v polovině knihy. Samozřejmě, že pokud to čtenář sám nepozná, autorka ho odhalí v téměř závěru knihy. Na jednu stranu mě potěšilo, že jsem taky někdy sama uhodla tuto hádanku, na druhou stranu mě to docela mrzí, protože mě vždycky v závěru knihy po odhalení baví ten wau-efekt.

Kniha byla čtivá. Moc se mi líbila, sice nebyla doslova thrillerem, ale velmi dobrou detektivkou. Kromě hlavního děje se čtenář také něco dozví o době, ve které se děj odehrává. Především je tu král Jindřich II, a také křižácké války ve Svaté zemi.

A i když se přidávám k těm, co se kniha líbila, musím říct, že byla moc dlouhá. Není totiž necelých čtyři sta stránek jako čtyři sta stránek. Nakladatelství pro čtenáře připravilo opravdu poctivou knihu, kdy je každá stránka naplněná textem do posledního místečka. Proto mi čtení přišlo nekonečné a chvílemi jsem si říkala, že i přes čtivost ji odložím. 

Vykladačka smrti je první kniha ze čtyřdílné série o této vzdělané ženě. Určitě si další příběhy přečtu, protože mě Adéliina postava zaujala a chci se dozvědět, jaké nástrahy si pro ni osud přichystá dál.

Obálky
  

O autorce
Ariana Franklin alias Diana Norman začínala jako talentovaná novinářka. Po sňatku s žurnalistou Barry Normanem se rozhodla vzdát kariéry v novinách a usadila se na venkově, kde se věnuje výchově svých dvou dcer, studiu středověkých dějin a psaní. Vykladačka smrti je jejím prvním historickým thrillerem a získala za něj v roce 2007 cenu pojmenovanou po jiné skvělé autorce historických detektivek, Ellis Petersové. 

Žádné komentáře:

Okomentovat