pátek 12. února 2016

Vraždy v kruhu: Muž na dně

AUTOR: Iva Procházková
NAKLADATEL: Tympanum
ROK: 2014
ČTE: Jan Šťastný
DÉLKA: 14 h:05 m
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:




Anotace
Kolik motivů může mít jedna vražda? Kolem mrtvého z jezera se vynoří plejáda svérázných osob: od pěstitele konopí přes renomovaného architekta, promiskuitního policistu až po tajemnou Kubánku. Spolu s kriminalistou Holinou nahlédneme hluboko do jejich životů propojených pletivem silných citů a rozporuplných činů. Jak si neortodoxní vyšetřovatel poradí s labyrintem emocí a podezřelých?

Něco málo o ději
Policista Osvald Zapletal byl nalezen mrtvý. Našli ho dva mladíci, kteří se před vyučováním šli vykoupat do blízkého zatopeného lomu. Chlapci ho objevili na dně ve svém autě. Případ dostane na starost Marián Holina a jeho nový parťák Diviš Mrštík.

Kdo stál o policistovu smrt? Marián i Diviš zjišťují, že snad všichni. Zapletal si během svého života nadělal spoustu nepřátel. Jeho násilnické chování a zvláštní praktiky musely brzo skončit. Kdo vzal Zapletalův život do svých rukou? 

Hodnocení
Po poslechu audioknihy Muž na dně jsem byla lehce v rozpacích. Už dlouho se mi nestalo, abych čtrnáctihodinovou nahrávku poslouchala dva měsíce. Důvod? Jednoduchý. Nedokázala jsem se do příběhu úplně ponořit. Nečekaný zádrhel tkvěl i v množství postav a jmen, které mi po čase splynuly dohromady. Avšak základní pointa příběhu i hlavní postavy byly jasně dané a ty jsem naštěstí nepletla a neptala se pořád, kdo to vlastně je. 

Seznamujeme se s pražským majorem Mariánem Holinou, pro mě velmi sympatickým mužem. K ruce má nového parťáka Diviše, mladého a nadějného vyšetřovatele, kterému to rychle myslí. Není nic lepšího, než si otestovat Divišovy schopnosti přímo v akci. Ta se naskytne velmi brzy, když se v blízkém zatopeném lomu objeví mrtvé tělo. Tím mrtvým je Osvald Zapletal, policista, který nepatřil zrovna k oblíbeným v kolektivu. Zapletal lidem vyhrožoval, k ženám se choval násilnicky a každý z něj měl strach. Není divu, že se někdo velmi naštval a Zapletala zabil. Jenže, kdo ho zavraždil? Ten, koho Zapletal vydíral? Nebo ta či ty ženy, které Zapletal znásilnil? Či to byla pomsta manželů a přítelů za znásilnění jejich manželek a přítelkyň? Podezřelých je velmi mnoho, protože každý měl důvod Zapletala sprovodit ze světa.

Příběh je velmi členitý - poznáváme se s rodinou architekta Berana, jeho exotickou kubánskou manželkou Yadirou, která je majitelkou jazykové školy. Její dávné hříchy a špatné kroky vyplují na povrch...Další postavou je Jáchym, majitel zelinářské firmy, a jeho přítelkyně Hedvika. Živnost jim celkem vynáší, přece jen však ne dost. Na farmě kromě zeleniny pěstují i marihuanu. Zapletal je jejich stálý zákazník a běda, když nedostane svou zásilku včas...

Originalita příběhu tkvěla v astrologii. Každý člověk má svůj vlastní horoskop a pokud ho zpracuje profesionál, je nasnadě, že vše, co je napsáno, je pravdivé. Dá se zjistit, jaké znamení ho ovlivňuje jak v pozitivním, tak i v negativním směru, jaký má vztah k rodičům, i jeho povahové vlastnosti. Jak moc byl přesný Zapletalův horoskop? Zdá se, že byl velmi pravdivý a dokazuje to řada výpovědí jeho kolegů a rodiny.

Jak už jsem předeslala, major Holina mi byl velmi sympatický. Ocenila jsem, že posluchači mohli poznat Holinu nejen jako policistu, ale také jako muže, který má svůj život i mimo práci a který má problémy jako každý jiný. Tím ho autorka polidštila a nenechala zdání, že je to hrdina, kterému se vždy život klaní k nohám. 

Audiokniha Muž na dně předchází televiznímu seriálu Vraždy v kruhu, který natočila Česká televize. V hlavní roli majora Holiny se představil Ivan Trojan, Diviše ztvárnil Marek Němec. Seriál jsem neviděla, takže nemůžu říct, jaký je. Ale hlavní představitelé spolu s jmény jako Hana Vágnerová a Richard Krajčo jsou nejspíše zárukou toho, že je seriál kvalitní a oblíbený.

Jan Šťastný, který je narátor audioknihy, je také záruka kvality. Jeho hlas mám ráda, dobře se poslouchá. Trochu mi však vadilo, že byl lehce monotónní, ocenila bych více důrazu na některých místech. Jinak se Šťastný moc dobře poslouchal. Nahrávka je doplněná krátkými hudebními předěly, které jsou někdy dramatické, jindy až melancholické a smutné.

I přesto, že audiopříběh se mi celkově líbil, úplně mi nesedl. Důvody jsem popsala výše, a tak se nebudu opakovat. Ale co můžu určitě udělat, je to, že ji doporučím dál, protože dobrých českých detektivek je jako šafránu. A že mi to nesedlo? Na to nehleďte, vždyť každý máme jiné vnímání.

O autorce
Iva Procházková je spisovatelka a scénáristka, ale především je autorkou literatury pro děti a mládež. Píše také romány pro dospělé a divadelní hry. Píše česky a německy. Několik jejích knih bylo oceněno prestižními literárními cenami v Čechách i v Německu a přeloženo do mnoha jazyků. Dvakrát získala cenu Magnesia Litera (Myši patří do nebe, 2006; Nazí, 2010).
Zdroj: audiotéka.cz

Napsáno pro databázi Audiotéka.
Audionihu si můžete zakoupit přímo v e-shopu Audiotéky.

Žádné komentáře:

Okomentovat