sobota 6. ledna 2018

Julie mezi slovy

AUTOR:  Petra Dvořáková
ILUSTRÁTOR: Katarina Gasko
NAKLADATELSTVÍ: Host
ROK: 2013
POČET STRAN: 128
ZDROJ: knihovna







Anotace
Desetiletá Julie to nemá vůbec jednoduché. Nedávno prožila (stejně jako mnoho dalších dětí) rozvod rodičů a spolu se svou mladší sestrou se právě pokouší sžívat s novou partnerkou svého otce a jejími dětmi. Situace je o to komplikovanější, že rozpad původní rodiny je provázen přestěhováním se z Prahy, z prostředí nákupních center, výběrových škol a dalších městských vymožeností, na obyčejnou vesnici, do malé školy mezi holky, které se vůbec nevyznají. Na pozadí příběhu malé Julie před čtenářem vyvstává jakýsi slovník pojmů, které ze světa dospělých mnohdy nechtěně pronikají do světa dětí a mohou je stejně tak trápit jako být zdrojem humorných okamžiků.

Hodnocení
Od Petry Dvořákové jsem měla možnost si přečíst Flouka a Lílu. Příběh se mi natolik líbil, že jsem si chtěla přečíst i něco dalšího. Příležitost se naskytla velmi brzy - v knihovně na mě koukala Julie mezi slovy.



Příběh Flouka a Líly se mi líbil, ale Julie mezi slovy byla ještě lepší. Kniha vypráví o jedné rodině. Byla by to úplně normální rodina, kdyby maminka nebyla alkoholička a nevězeli až po krk v dluzích. Rodiče se rozvedli a tatínek se později s Julií a její sestrou Elou přestěhovali z Prahy na venkov k tetě, tatínkově nové partnerce, která má dva kluky - Vítka a Jakuba. To bylo něco jiného než život ve městě. Z velkoměsta, kde bylo vše po ruce jako jsou kina, nákupní centra se najednou holky ocitly na vesnici a dokonce v malotřídce!

Chybami se člověk učí. Na to brzy obě děvčata přijdou. Zjistí také, že zdravá a fungující rodina musí mít nějaká pravidla a také by spolu měla komunikovat a mít se ráda.

Malá Julie je zahlcená novými a pro ni neznámými slovy jako je dentální hygiena, rozvod, handicap či sebezápor. Na základě krátkých příběhů se malý čtenář spolu s Julií snaží porozumět těmto slovům.

Táta nedávno prohodil, že jestli se nenaučím sebezáporu, dopadnu v životě špatně. Zeptala jsem se tety, co to ten sebezápor je. 
"To znamená, že musíš dělat i to, co se ti nechce. Protože víš, že je to správné a užitečné," vysvětlovala mi.
"Takže učit se matiku je sebezápor?" vyzvídala jsem. Přikývla. 
"A rovnat boty v předsíni, i když je rozházela Ela?"
"Třeba taky," smála se teta.
"A kolik sebezáporu musí člověk udělat, aby to bylo dost?"
Tajně jsem doufala, že se teta smíří s učením matiky a rovnáním botníku. Jenže to jsem se spletla. Začala vypočítávat všechny možné povinnosti, na které si jen vzpomenete: skládání oblečení do skříňky, uklízení nádobí, vytírání koupelny, zalívání zahrady, luxování pokoje a vynášení odpadků.
"A ty máš taky nějaký sebezápor?" skočila jsem jí do řeči.
"Třeba tě do toho všechno postrkovat. To je panečku sebezápor!" (Str. 66)

Není to ale jen příběh o neznámých slovech, ale také o tom, že dospělácké problémy jsou občas pořádně velké a můžou zamotat hlavu všem. Je to příběh také o tom, že rozvedení rodiče si mohou najít jiné partnery a být zase šťastní. Ne vždy se splní dětská přání o tom, aby se máma a táta k sobě vrátili a byli zase spolu.

Kniha je psána hravou a čtivou formou. Kapitolky jsou krátké, vtipné a také poučné. Vyprávění je vhodné pro děti mladšího školního věku. Spíše se s Julií ztotožní devítiletá děvčata než kluci, i když i oni by si zde našli svého klučičího hrdinu v podobě Vítka a Jakuba, kteří jsou také uličníci.

Ilustrací se zhostila Katarina Gasko, která pochází ze Slovenska. Slovenští čtenáři ji mohou znát díky ilustracím o holčičce Klárce. Ilustrace jsou poutavé a krásně barevné.

Julie mezi slovy se mi líbila. I přes lehce smutný příběh jsem se u čtení usmívala, protože Julinčiny příběhy byly humorné. Můžu ji tedy s radostí doporučit dál.

O autorce
Petra Dvořáková je spisovatelka a scenáristka. Vystudovala střední zdravotnickou školu a absolvovala obor filozofie na FF MU. Do povědomí veřejnosti vstoupila svým debutem, knihou rozhovorů o víře Proměněné sny, za kterou v roce 2007 získala cenu Magnesia Litera v kategorii publicistika. O dva roky později jí vyšla druhá kniha Já jsem hlad — příběh o zápasu s mentální anorexií, hledání, cestě a návratu k ženské duši. V roce 2013 vydala svou první knihu určenou dětem Julie mezi slovy, za kterou získala ocenění Zlatá stuha v kategorii beletrie pro mládež a Cenu učitelů za přínos k rozvoji dětského čtenářství; připravuje se její slovinské vydání. Novinka Flouk a Líla z roku 2015 je jejím dalším titulem pro dětské čtenáře. Pro Český rozhlas připravila sérii rozhlasových pohádek a pro Českou televizi řadu scénářů k pořadům pro děti a mládež. Zdroj: Host

Žádné komentáře:

Okomentovat