sobota 5. března 2016

Haló! Je tu někdo?

AUTORJostein Gaarder
ORIGINÁL: Hallo? - Er det noen her? (Gyldendal Norsk Forlag, 1996, Oslo)
PŘEKLAD: Jarka Vrbová
ILUSTRÁTOR: Oldřich Jelen
NAKLADATELSTVÍ: Albatros
ROK: 1998
POČET STRAN: 77
ZDROJ: knihovna
HODNOCENÍ:


Anotace
Dva kluci, každý z jiné planety si povídají o vesmíru, planetách, o vývoji života i o spoustě zdánlivě obyčejných jevů. Pro čtenáře od 8 let.

Něco málo o ději
Malý Jáchym doma osaměl. Maminka s tatínkem odjeli do porodnice, protože na maminku přišly porodní bolesti. Bylo to nad ránem a Jáchym už nemohl usnout. Díval se z okna ven, když v tom uviděl padat hvězdu a současně s ní uslyšel něčí výkřik. Když se vyklonil z okna, uviděl viset na stromě malého kluka - mimozemského kluka.

Jmenoval se Mika a Jáchym se s ním hned spřátelil. Měli spolu tolik společného, a tak si spolu hodně povídali - o vesmíru, o Zemi, o narození, o zvířatech i životě.

Hodnocení
Jostein Gaarder je známý tím, že píše pro děti knihy, které obsahují nějakou tu lehkou filozofii a poučení. Nikdy jsem Gaardera nevyhledávala, jeho knihy jsem míjela a říkala si, že někdy, někdy na ně přijde taky řada. A nedávno na ně řada přišla. Vybrala jsem si knihu opravdu pro menší děti, byť byla v knihovně zařazená do běžné beletrie. Možná je to tak dobře. Protože menší děti by se dívaly na krásné obrázky a slyšely by příběh o mimozemšťanovi Mikovi. Starší děti, které již více vnímají, se z této knihy dozví řadu informací nebo si je, dejme tomu, spíše zopakují. Možná také na některé otázky najdou i svou odpověď.

Seznamujeme se se dvěma chlapci - s Jáchymem a Mikou. Jáchym je obyčejný kluk, kdežto Mika pochází z velmi vzdálené planety a na Zem se dostal tak, že vypadl ze své vesmírné lodi. A protože nezná naši planetu, Jáchym mu o ní vypráví. Mika se dozvídá o zemské gravitaci, o hvězdách, o tom, že lidé jsou savci a rodí se jako živá mláďata. také o dinosaurech i o Bohu.

Kniha je plná otázek a odpovědí, které můžou zajímat skoro každé dítko. Otázky, nad kterými už nepřemýšlíme, protože se pro nás staly běžnou součástí našich životů. A co otázka, to klenot. Lidé z Mikovy planety se nad zajímavými otázkami hluboce klaní, a já měla občas se taky chuť často klanět, protože by mě nenapadlo se na takové otázky vůbec ptát.

Odpověď vždycky stojí na konci cesty, kterou už jsi ušel a která je za tebou. Jenže otázka ukazuje směr a vede tě dopředu.

Ilustrace v knize jsou krásné. Při prvním listování jsem si díky obrázkům představila trochu jiný příběh, než který jsem potom četla, ale poté jsem zjistila, že ilustrace hezky doplňují text.

Příběh se čte velice snadno. Pohltil mě od prvních přečtených stránek a pokaždé jsem se těšila na nové poznávání světa. Jako malá holka. A bylo mi líto, že kniha skončila. Jenže neskončila tak úplně. Život jde dál a s ním se objevují další a další otázky, na které je potřeba najít ty správné odpovědi.

Obálky
Na Goodreads je velké množství obálek. Nejvíc se mi na nich líbí, jak jsou krásně barevné a tím pádem upoutá dětské oko.
  

O autorovi
Jostein Gaarder je norský spisovatel knih převážně pro děti a mládež. Narodil se v učitelské rodině. Jeho otec byl ředitelem střední školy a matka učitelkou. Ve svých knihách provází dějinami filozofie, náboženství, pojednává o základních otázkách lidské existence a nabádá čtenáře k tomu, aby neztráceli schopnost okouzlení ze světa kolem nich. Angažuje se také v politice a ekologii, kterou podporuje prostřednictvím Nadace Sophie.

2 komentáře:

  1. Dobrý tip na čtení s dětmi, tím spíž, že mám doma Jáchyma. Díky :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze! :)

    Já mám Josteina hrozně ráda. Četla jsem od něj docela dost knih, i když přiznám se, že zrovna tuto jsem vynechala - ale chystám se na ni :) Rozhodně doporučuji Dívku s pomeranči a Jako v zrcadle, jen v hádance - ty se mi líbily asi nejvíc. Naopak nejméně mě oslovila kniha 2082 (nebo tak nějak byl ten letopočet) - je to taková ekologická agitka, ale na můj vkus až příliš intenzivní a pod vší tou ekologií se úplně ztrácí příběh.

    OdpovědětVymazat