pátek 24. července 2015

Muchachas 1 [mučačas]

AUTOR: Katherine Pancol
ORIGINÁL: Muchachas 1 (Éditions Albin Michel, 2014, Francie)
PŘEKLAD: Jitka Řihánková
NAKLADATELSTVÍ: Jota
ROK: 2015
POČET STRAN: 316
ZDROJ: knihovna

HODNOCENÍ:



Anotace
Stellin život je na hony vzdálen od života celebrit v žáru velkoměsta. Rozhodla se utéct od otce tyrana, který bije matku a jako vůdce místní mafie ovládá celé městečko. Nikdo si netroufá postavit se mu. Stella se zoufale snaží žít normální život, uchránit své blízké před vlivem svého otce Raye, ale neustále se střetává s minulostí. Ať už při práci v Kovošrotu, kde pracuje jako řidička nákladního auta, či ve vztahu s ilegálním přistěhovalcem bez dokladů, s nímž má syna. Osudy hlavních postav se překvapivě spojí v nečekané pointě.

Něco málo o ději
Tři příběhy, tři ženy, které jsou velmi rozdílné. Dvě ženy žijí v přepychu, třetí se musí o sebe postarat sama. Jedna v rozpuku mládí, dvě ve středním věku. Hortense, Joséphine, Stella. Jedna žena žije v New Yorku, dvě ve Francii.

Hortense je mladá nadějná návrhářka, která se snaží prosadit na módním trhu, ale má velkou konkurenci. Joséphine vede dvojí život. S dcerou v Paříži a s přítelem Phillippem má vztah na dálku - Phillipp žije v Londýně. Stella zažila v rodině domácí násilí, kdy otec týral nejen matku, ale i ji. Z jeho vlivu se snaží vymanit, ale je to velmi těžké, protože Ray Valenti má prsty úplně všude.

Hodnocení
Výjimečně jsem šla do knihovny. V dětském jsem pořád, ale do dospělého oddělení zavítám jen málokdy. V novinkách jsem zahlédla krásnou obálku, která mě hned zaujala. Anotaci jsem ani nečetla, ale už jsem si ji brala domů.

A o čem vlastně je? Především je to příběh o Stelle, ženě z francouzského venkova, která neměla na růžích ustláno. Ale je také o Hortense a Joséphine, které můžou čeští čtenáři znát z předchozí trilogie. 

Hortense je velmi ambiciozní a žije v New Yorku s přítelem Garym, hudebním talentem. Sama Hortense se snaží prosadit jako módní návrhářka, ale konkurence je obrovská. Nezná ta potřebná jména a lidi, aby se uchytila.

Joséphine je žena ve středním věku. Má dvě dcery, již zmíněnou Hortense a Zoé, se kterou mlátí puberta a Joséphine se jí snaží vyhovět úplně ve všem. Dokonce jí obětovala i svůj vztah s Phillippem, se kterým nyní vede vztah na dálku. Joséphine je žena s nízkým sebevědomím, uzavřená, introvertní, v ničem si nevěří. Phillipp ji ujišťuje, že je velmi krásná, chytrá, inteligentní, ale i to nestačí. Vydrží tento zvláštní vztah? Těžko říct, to se možná dozvíme v dalším dílu.

A konečně Stella. Matka třináctiletého Toma, žije na statku a pracuje od rána do večera, aby sebe i Toma uživila. Stella měla těžké dětství, otec byl násilník, který týral a zneužíval nejen svou ženu, ale i Stellu. Pláč a modřiny byly na denním pořádku. Není divu, že Stella i Léonie k sobě přilnuly. Byly ale na to samy, protože Ray Valenti byl vlivný člověk, pro okolí byl hrdina, který zachraňoval lidské životy - byl hasič. A tak všichni zavírali oči a neviděli. Stella se dokázala z jeho moci zdánlivě vymanit, osamostatnila se, zamilovala se, porodila dítě. Ale Valenti má své lidi úplně všude.

Ray Valenti byl vyložený záporák, ale začátek všeho zla začal v dětství a ani se nedivím, že se z něj stal takový člověk - krutý, bezohledný, mstivý.

Příběh byl pro mě velmi silný. Násilí jsem nikdy nezažila, takže netuším, jaké to je žít s takovým člověkem a ani potom netoužím. Z příběhu jsem cítila nejen bezmoc, ale i naději na jiný život bez Raye Valentiho. Ze Stelly vyzařovala síla a touha postavit se mu na odpor.

Bohužel kniha náhle skončila a já se nedozvěděla, jak bude vše pokračovat. Ale trpělivě si počkám, až vyjde další díl, protože chci vědět, jaké budou další osudy hrdinek. Doufám, že se se Stellou znovu setkám. Doufám, že Hortense se podaří najít práci a doufám, že si Joséphine začne více věřit.

O autorce
Katherine Pancol se narodila roku 1949 v Casablance v Maroku, odkud jako pětiletá odešla do Francie. Vystudovala literaturu a zpočátku působila jako učitelka francouzštiny a latiny, poté se začala věnovat žurnalistice. Když pracovala pro Paris-Match a Cosmopolitan, všiml si jí jeden vydavatel, který ji vybídl, aby začala psát. Je autorkou mnoha knih, mimo jiné bestsellerové trilogie Žluté oči krokodýlů, Pomalý valčík želviček a Veverky z Central Parku bývají v pondělí smutné. V roce 2014 vyšel i její román Líbejte mě.

Obálky
Nejvíce se mi líbí finská obálka s vlčím mákem, květiny mám moc ráda a tahle květinová obálka se Finům moc povedla. Francouzská obálka je hravá, kdežto italslkou jsem moc nepochopila, Nějak mi tam nesedí ty dvě ženy v koupacích čepicích a v plavkách. Nijak s příběhem nesouvisí.
    

Žádné komentáře:

Okomentovat