středa 5. června 2013

Padesát odstínů šedi

AUTOR: E. L. James
ORIGINÁL: Fifty Shades of Grey (Random House, 2011)
PŘEKLAD: Zdenka Lišková
NAKLADATELSTVÍ: XYZ
ROK: 2012
POČET STRAN: 607
ZDROJ: zapůjčeno

HODNOCENÍ:



Anotace od vydavatele:
Když se dvaadvacetiletá studentka literatury Anastasia vydává na pohovor s mladým podnikatelem Christianem Greyem, netuší, že potká muže, který jí změní život i hodnoty. Christian je pohledný, chytrý a… tajemný. Naivní a nevinná Anastasia si začíná uvědomovat, že přes jeho skrývaná tajemství jím začíná být úplně posedlá. Ale ani Christian není vůči její kráse, šarmu a charakteru imunní a připouští, že on po ní také touží – ovšem za vlastních, specifických podmínek…

Něco málo o ději
Náhoda tomu chtěla, aby rozhovor s bohatým mladým mužem Christianem Greyem udělala právě studentka literatury Anastasia Steeleová. Už při prvním setkání to mezi nimi nápadně jiskří a nezkušená Ana se velice zamiluje. Christian po ní také touží, ale...

Je tu ale velké ale, které nedá Aně spát a neví, zda se tak-tajemně-záhadnému panu Greyovi má poddat nebo raději utéct.

Hodnocení
Ana je nezkušená a naivní dívka a to doslova. S muži neměla co dočinění, ale když se najednou zjevil Christian, všechno se jí obrátilo naruby. Co mě překvapovalo, bylo i to, že se Ana pořád červenala. Vždycky. I na konci knihy. Mluví o svém červenání jako o obchodní značce. Ana po Christianovi touží, chce, aby ji on miloval tak, jako ona miluje jeho, ale už brzy zjistí, že Christian chce poněkud jiný vztah, než má Ana na mysli.

Christian je neskutečně bohatý a velký krasavec, po kterém touží všechny ženy. Ale má svých padesát odstínů šedi, které nedává moc rád najevo. A má velkou úchylku, která mu ničí život a všechny vztahy, které kdy Christian měl. A pak potkává Anu, sladkou a nevinnou, a i když po ní silně touží, nedokáže se svého...potěšení tak snadno vzdát.

Určitě nebudu psát žádnou velkou novinku, že tato kniha je bezesporu nejvíce diskutovaná kniha za loňský rok. Už jen pro to, že je to erotický román, který má vyprovokovat k vášním.

Ke knize jsem přistupovala s tak trochu odmítavým postojem - četla jsem hodně recenzí, které knihu moc nevychválily, a tak jsem do knihy nevkládala žádné naděje a hledala jsem chyby, které by mě naštvaly. Moc jich nebylo, ale co mě nejvíc dokázalo vytočit, byla Anina vnitřní bohyně. Neřeknu, kdyby se tam vyskytla několikrát, ale tolikrát? To už jsem pak při každé zmínce o vnitřní bohyni jenom nešťastně vzdychala. Docela mě také rozčilovalo, jak Christian Anu oslovoval "bejby". Kdyby raději zůstal u jejího jména, znělo by to mnohem lépe. Taky se několikrát opakovalo "protočení panenek". Chápu, že protočit panenky znamená obrátit oči v sloup, ale protočit panenky na někoho? Je to vůbec fyzicky možné?

Kniha má šest set stránek. Kdyby byla o polovinu kratší, určitě by to mělo větší efekt se vším všudy. Neříkám, že se děj vlekl, to opravdu ne. Kniha se četla dobře, stránky se obracely rychle a jsou i čtenářky/čtenáři, kteří knihu zvládli přečíst během dvou dnů, takže to znamená, že děj je čtivý a přiznávám, že mně se to také dobře četlo.

Bohužel nemůžu srovnávat s žádnou další knížkou s erotickým tématem, ale určitě se najdou díla, která Odstíny předčí a také se najdou díla, která jsou mnohem horší. Nicméně, přečtu si i další vydané díly, abych zjistila, jestli Anina vnitřní bohyně bude pořád tak sexy a nažhavená a jak to vlastně bude s Anou a Christianem pokračovat dál.

Kniha je určená pro čtenáře 18+, už jen z toho důvodu, že se jedná o erotický román se sadomasochistickými sexuálními praktikami a pro některé mladší čtenáře může být kniha také silně zavádějící.

O autorce
E. L. James je pseudonym pro spisovatelku Eriku Mitchell, která v současnosti žije v Londýně. Napsala erotickou trilogii o nevinné Anastasii a milionáři Christianovi. Tyto knihy se staly světovými bestsellery. Na příští rok se chystá zfilmování knihy Padesát odstínů šedi.

Obálky
Většina knih má stejnou obálku, ale najdou se i obálky, které jsou jiné, např. německá obálka. Další obálky jsou jen jiné v kravatě.

   
Holandská                       Bulharská                       Srbská                             Německá

3 komentáře:

  1. 50 Shades, čo sa týka príbehu,je nič moc, ale v čítanosti nemá chybu, knihu som prečítala za dva dni :D Ana mi tiež liezla na nervy, tá jej vnútorná bohyňa ma už pekne štvala :D
    V jednotke to je viac-menej len o sexe, no v druhom pokračovaní je viac romantiky a celkovo sa mi dvojka páčila viacej :) Určite si ju prečítaj :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vnitřní bohyně byla opravdu všude, ale čas od času jsem se i zasmála.
      Dvojku už mám doma od neděle, tak jsem zvědavá.

      Vymazat
  2. krásné všechny tři díly......jsem z toho nadšená a dokonce jsem začala číst vše od začátku.... :)

    OdpovědětVymazat