čtvrtek 7. května 2015

Spáleniště: Zkouška

AUTOR: James Dashner
ORIGINÁL: The Scorch Trials (Delacorte Press, 2010, New York)
PŘEKLAD: Petr Kotrle
NAKLADATELSTVÍ: Yoli
ROK: 2014
POČET STRAN: 342
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:


Anotace
Labyrint byl teprve začátek. Nalezením cesty z labyrintu to mělo skončit...


Už žádné hlavolamy. Žádné proměnné. A žádné běhání. Thomas byl přesvědčený, že když se jim podařilo uniknout, vrátí se on i Placeři ke svým dřívějším životům. Nikdo však ve skutečnosti netušil, do jakého života se vracejí. Země, sežehnutá slunečními erupcemi a spálená novým, krutým klimatem, se změnila v pustinu.

Něco málo o ději (pozor, obsahuje spoilery z prvního dílu!)
Thomas a jeho přátelé unikli z Labyrintu a dostali se do bezpečí. Mysleli si, že jsou konečně venku a o ZLOSINu už nikdy neuslyší. Jenže to se všichni spletli.

Erupce - to je nemoc, která se dostala mezi obyvatelstvo na Zemi. Bylo to ve stejné době, kdy sluneční erupce postihly celou zeměkouli a zničily tak velkou část všeho živého. A právě erupcí byli nakaženi všichni uprchlíci z Labyrntu. Ze ZLOSINu jim oznámili, že pokud přejdou Spáleniště do bezpečného útočiště za čtrnáct dní, dostanou lék. Jiná cesta neexistuje, prostě musí jít.

Hodnocení
Hm, tak tohle byla vážně pecka. Dashner pro své čtenáře opět připravil skvělý literární zážitek. A pokud se vám líbil Labyrint, Spáleniště se vám bude líbit taky.

Opět se setkáváme s hrdiny, které jsme v minulém díle opustili a nechali je na jednu noc odpočinout. Už od začátku příběhu je jasné, že cesta přes Spáleniště nebude vůbec jednoduchá. Když tvůrci Labyrintu dokázali vytvořit rmuty, nebezpečné tvory, co vymyslí teď? Určitě to nebude procházka růžovou zahradou. Spíše spálenou zahradou.

Kromě nich se seznamujeme i s novými postavami, především s Brendou, která v ději nahradí Teresu Ne, Teresa vážně nezemřela, ale přišlo mi, že se tam Brenda prostě objevila, aby byl v knize přítomný ženský element. 

Stejně jako v minulé díle jsme ani tentokrát Thomase neopustili. Došlo mi, až jsem knihu přečetla, že všude byl jenom samý Thomas. Nevadilo mi to, prostě to tak má být. Jen je škoda, že nedostali větší prostor Minho a Newt, ani Teresa se v ději moc často neukázala.

Zajímavým prvkem v knize byli raplové. Raplové jsou lidé, kteří byli nakaženi erupcí a existuje řada stádií. To nejhorší stadium je, že se z vás stane chodící zombie. 

Děj je nabitý akcí už od prvních stránek a rozhodně neusnete nudou, protože Dashner nachystal řadu zvratů, překvapení a hlavně vám neustále opakuje, že...ZLOSIN je dobrý. Dobrý? No, tak to se snad dozvíme v závěrečném dílu, protože ZLOSIN se v předchozích dílech jevil jako opravdu krutý spolek šílenců, který nemá slitování s nikým.

A i když se mi kniha vážně moc líbila, byla zde jedna věc, která mi přišla zvláštní a nepochopitelná. Stalo se u bezpečného útočiště, a pokud se ve čtení dostanete do těchto míst, tak někteří mi možná dají za pravdu, že to bylo trochu přitažené za vlasy. 

A hlavně, nikomu a ničemu nevěřte.

O autorovi
James Dashner je americký autor několika knižních fantasy sérií pro mládež, za něž získal celou řadu ocenění. Trilogie Maze Runner se stala krátce po vydání bestsellerem. K sérii existuje i "čtvrtý" díl, který zachycuje události, jež předchází Labyrintu.

Obálky
Opět těžká volba, tentokrát jsem vybírala obálky, které připomínají spáleniště.
      
Napsáno pro Databázi knih.

3 komentáře:

  1. Skvělá recenze :) Spáleniště bych si vážně ráda přečetla :) A těším se až bude film :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, to já se na film taky těším. Viděla jsem jedničku, ale pro mě nedosáhla takové úrovně jako kniha. Ta se mi líbila mnohem víc.

      Vymazat
  2. Já jsem ji četla v angličtině a chystám se na čtení v češtině (až bratrovi koupím knihu a půjčím si ji :D) a jsem hodně zvědavá na film. Jednička se mi líbila, i když přesně jak u tebe - kniha je kniha ;)

    OdpovědětVymazat