neděle 14. srpna 2016

Dívka s pomeranči

AUTORJostein Gaarder
ORIGINÁL: Appelsinpiken (Aschehoug, 2003, Oslo)
PŘEKLAD: Jarka Vrbová
NAKLADATELSTVÍ: Albatros
ROK: 2004
POČET STRAN: 160
ZDROJ: knihovna
HODNOCENÍ:




Anotace
Hrdinou této knihy je Georg, kterému zemřel otec, když byl hodně malý. A teď se najednou najde jeho dopis adresovaný synovi. Napsal ho krátce před smrtí, protože věděl, že mu chtěl předat některé své myšlenky a poselství, kterým by tehdy malý Georg nerozuměl. Tento emočně nabitý příběh vypráví o nemoci a marném boji, ale také o naději. A samozřejmě tady najdete pár filosofických otázek.

Něco málo o ději
Georgovi zemřel tatínek. Je to už hodně dlouhá doba, byly mu tehdy čtyři roky, když navždy odešel. Teď je mu patnáct, je z něj mladý muž, který začíná vnímat okolní svět jinak než dříve. A i když je to relativně dlouho, co tatínek nežije, staré rány rozjitří dopis, který otec synovi zanechal a který rodina našla právě teď.

Hodnocení
Jostein Gaarder píše knihy, které lehce zabrousí do světa filosofie. Nejinak je tomu i u této knihy.

Najdete zde vlastně dva příběhy - Georgův a jeho otce. Ten, který napsal tatínek před svou smrtí, byl zajímavější a dobrodružnější, a tak nějak se mi líbil mnohem více.

Jan Olav potkává v tramvaji neznámou dívku. Má u sebe velký pytel pomerančů. O pár dní později se setkávají znovu, tentokrát na tržišti, a dívka má opět s sebou pomeranče. Jejich letmá setkání však v Janu Olavovi zanechala hluboký dojem a on se do tajemné dívky zamiloval. Jenže, kdo je dívka s pomeranči? Jak se jmenuje? Proč kupuje tolik pomerančů? Jan Olav předkládá spoustu teorií, kdo dívka je. Já těch teorií měla také hodně, trochu fantastickou a nadpřirozenou, ale ve skutečnosti byla pravda více než reálná.

Georgův příběh byl však trochu jiný. Georg byl něco jako spojka. Georg kromě čtení tátova dopisu představuje i svou rodinu a také svůj postoj k životu. V jednu chvíli se vyjadřoval jako dospělý, podruhé jako typický puberťák.

Během čtení je čtenáři položeno několik filozofických otázek. Ta nejdůležitější otázka však přijde v závěru knihy. Někomu se to moc líbit nemusí, ale mně se konec knihy líbil. Že je to moc patetické? Může být. Ale rozhodně to není na škodu.

Kniha je určená mládeži, ale určitě se bude líbit i dospělým čtenářům. Mně se příběh líbil, autorův styl není až tak snadno čitelný, o příběhu se také musí trochu přemýšlet. Takové příběhy mám však ráda.

Obálky
    

O autorovi
Jostein Gaarder je norský spisovatel knih převážně pro děti a mládež. Narodil se v učitelské rodině. Jeho otec byl ředitelem střední školy a matka učitelkou. Ve svých knihách provází dějinami filozofie, náboženství, pojednává o základních otázkách lidské existence a nabádá čtenáře k tomu, aby neztráceli schopnost okouzlení ze světa kolem nich. Angažuje se také v politice a ekologii, kterou podporuje prostřednictvím Nadace Sophie.

2 komentáře:

  1. Kdysi jsem viděla film, ale moc se mi nelíbil. Podle mě jsou Gaarderovi knihy nezfilmovatelné. Myslím, že si Dívku s pomeranči jednou ráda přečtu. Už jsem od něj dlouho nic nečetla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak to jsem netušila, že je i film. Zatím jsem od něj četla jen dvě knihy, ale nejspíš budu pokračovat i dál, protože se mi ještě líbí.

      Vymazat