pátek 14. srpna 2015

Pomněnkové matky

AUTOR: Lenka Chalupová
NAKLADATELSTVÍ: Čas
ROK: 2014
POČET STRAN: 216
ZDROJ: vlastní


HODNOCENÍ:





Anotace
Zubařka Šárka Jordanová, jejíž dcera Iglika zmizela beze stopy v roce 2004, se snaží bolest z její ztráty přebít dalším mateřstvím, dosaženým díky anonymním „samcům“ z internetových seznamek. Důležité pro ni je, aby neměli jméno, příjmení ani tvář. 

A kam zmizela v roce 1968 pětiletá Zuzana Mádlová? Kdo měl zájem na tom, aby byl její smutný osud zapomenut? Nitky obou příběhů proplétají...

Něco málo o ději
Šárka Jordanová je žena středního věku, která patří k takzvaným pomněnkovým matkám - před deseti lety ji zmizela dcera Iglika a jakoby se po ní slehla zem. Svou prázdnou náruč chce zaplnit novým těhotenstvím, ale způsob, jakým chce otěhotnět, není zrovna běžný - pomocí internetu loví dárce spermatu.

Doře Síbrtové umírá otec. Během této smutné doby se dozvídá rodinná tajemství, hlavně o Zuzance Mádlové, která se ztratila za ruské okupace. Nikdo s tím nechtěl mít nic společného, a tak případ o ztracené holčičce vyšuměl do ztracena.

Hodnocení
O této knize jsem poprvé slyšela loňský rok a kniha mi byla vřele doporučena. A pak jsem ji držela v ruce a nemohla se dočkat, až se do knihy začtu. A jak se mi líbila? Moc. I když byla smutná.

Příběh je mnohovrstvý, seznamujeme se nejen s ústředními postavami jako je Šárka Jordanová a Dora Síbrtová, ale také s otcem Dory Čeňkem Mádlem a manželem Šárky Atanasem Jordanem, který v současné době žije v Buenos Aires.

Postavy jsou detailně popsány, jejich charaktery i trápení. Možná i proto jsem si některé postavy oblíbila, mezi ně patřil umírající Čeněk Mádl a jeho touha zbavit se všech tajemství, která za život nastřádal.

Protipól byla Šárka Jordanová, jejíž hon na internetové samce, byl pro mě neskutečný. Její snaha mít zase plnou náruč se však míjí účinky. Může za to určitě narušená Šárčina psychika, jež se stala posedlou mít další dítě, které by se jí neztratilo.

Kniha je nejen skvělý psychologický román o zoufalství a ztrátách, ale také detektivní příběh, při kterém se odhalí nejedno velké tajemství. Chvíli se děj odehrává v Buenos Aires, kde sledujeme život výbušného Bulhara Atanase, chvíli v Přerově, kde žije Šárka, chvíli v malé vesnici Habry na Vysočině, kde se odehraje důležitý příběh Čeňka Mádla.

A závěr? Ten jsem těžko rozdýchávala a pořád jsem tajně doufala, že vše dopadne úplně jinak než bylo napsáno.

Ač vážné téma, kniha se četla velmi dobře. Autorka dokáže upoutat svým stylem psaní tak, že nemůže přestat, dokud není kniha u konce.

POZNÁMKA: Symbolem matek, kterým se ztratilo dítě, se stala pomněnka (v angličtině se pomněnka řekne forget-me-not, což v češtině znamená nezapomeň na mě). 25. května každý rok si po celém světě lidé připomínají děti, které se ztratily a nikdy se nenašly.

O autorce
Lenka Chalupová se narodila v Přerově, kde dosud žije. Vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Palackého v Olomouci. Pracovala jako novinářka v týdeníku, v deníku i v televizi… a v současné době stojí „na druhé straně barikády“ a vede oddělení komunikace a vnějších vztahů (tiskové oddělení) přerovského magistrátu. Miluje psaní, čtení, hudbu, divadlo, film, historii a výtvarné umění. Vydala román Neříkej mi vůbec nic (2004), detektivku Vosí hnízda (2009) a novely Utopená (2013) a Pomněnkové matky (2014) – dvě posledně jmenované v Nakladatelství ČAS.








Knihu můžete zakoupit v e-shopu knihkupectví.
Děkuji knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.

1 komentář:

  1. To vypadá výborně ! O knize jsem zatím slyšela jen velmi málo, téma mě ale zaujalo a tak doufám, že se i k ní jedou dostanu :) Díky za tip!

    OdpovědětVymazat