čtvrtek 27. listopadu 2014

Káťa Líbezná, dortíková princezna

AUTOR: Marci Peschkeová
ORIGINÁL: Kylie Jean: Cupcake Queen (1994, Picture Window Books,)
PŘEKLADATEL: Zdeněk Beyer
ILUSTRÁTOR: Tuesday Mourningová
NAKLADATELSTVÍ: CPress
ROK: 2014
POČET STRAN: 112
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:


Anotace
Jmenuju se Káťa Líbezná a chtěla bych ti o sobě říct pár věcí: žiju v Texasu. Nejradši mám růžovou barvu. Mám dva bratry, ale jeden z nich je pes. A ze všeho nejvíc chci být královnou krásy! Teď začínám podnikat! Upečeme s mamkou spoustu úžasných dortíků, které budu prodávat na bleším trhu. Nejdřív plánuju, že si vydělané peníze nechám a budu bohatá. Jenomže pak se dozvím, že se má zavřít útulek pro pejsky. Naštěstí dostanu báječný nápad, jak můžou moje dortíky pomoct pejskům.

Něco málo o ději
Káťa žije s mamkou, taťkou, starším bratrem Tomem a pejskem Šeredou v Broskvoňové ulici. Jednou jela s maminkou a prarodiči na bleší trhy, kde viděla děti prodávat nápoje. Rozhodla se, že s rodiči taky uspořádají bleší trh a tam bude prodávat. Ale ne pití, ale úžasné dortíky. Spolu s maminkou upekla dortíky a na některé z nich dala psí kost a aby otestovala, zda budou chutnat i pejskům, vezme tyto dortíky do místního útulku.

Jaké je její překvapení, když se dozví, že se útulek bude zavírat! Její plány se změní - peníze, které vydělá prodejem dortíků, půjde na pomoc útulku.

Hodnocení
Jedna z mála dětských knih, které se mi až tak moc nelíbily. Příběh však nebyl vůbec špatný, myšlenka byla skvělá - holčička chce pomoci psímu útulku tím, že na bleším trhu prodává dortíky, které upekla společně s maminkou. Problém vidím v tom, že děj je hodně americký, když to tak nazvu. Americké prostředí není na závadu, je dobře, že se české děti dozví něco o americkém způsobu života, například to, že děti do školy a ze školy odváží žlutý autobus.

Co mě však stálo hodně vysvětlování, co jsou "bleší trhy" a "čajové dýchánky". Ani "dortíky" se moc neujaly, když jsem však řekla název muffiny, bylo vše jasné.

Obrázky by měly být lákadlem pro dětské oko. Přebal knihy to dokazuje. Obrázky uvnitř knihy jsou sice krásné, ale chybí jim barva a celkově působí nevýrazně. Je sice fakt, že obrázky až tak nejsou důležité, ale proč dítěti nezpestřit celkový dojem z knihy?

Co se mi však líbilo, byla přiměřeně velká písmena a mezery mezi řádky. takže malý čtenář nebude mít problém se čtením. Taky mi bylo sympatické, že všechna americká jména byla počeštěná, trochu jsem se bála, že tam najdu jména jako Kylie Jean, Ugly či Clarabelle.

Na konci knihy je také uveden recept, podle kterého Káťa pekla dortíky/muffiny na bleší trh. Určitě recept použiji, zdá se, že je správný. Trochu si ale pohraji s krémem, který je na můj vkus hodně přeslazený.

I když se mi kniha moc nelíbila, rozhodně bych ji nezatracovala. Děti mají na knihy svůj názor a oni rozhodnou, jestli se jim kniha bude líbit, ne rodiče.

O autorce
Marci Bales Peschke se narodila v Indianě, vyrůstala na Floridě a nyní žije v Texasu se svým mužem, dvěma dětmi a divokou černobílou kočkou Phoebe. Je školní knihovnicí, miluje čtení, čajové večírky a sledování filmů. Když jí bylo šest, začala psát básně, a psaní knih byl její velký sen.

Děkuji Databázi knih za poskytnutí recenzního výtisku.

1 komentář: