čtvrtek 22. května 2014

Zentangle - relaxační obrázky

AUTOR: Beckah Krahula
ORIGINÁL: One Zentangle A Day (Quarry Books, 2012)
PŘEKLAD: Kateřina Lipenská
NAKLADATELSTVÍ: Metafora
ROK: 2014
POČET STRAN: 128
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ



Anotace
Šestitýdenní kurz kreativní kresby pro pohodu, inspiraci i zábavu… Zentangle je poměrně nové umění, které v sobě neuvěřitelným způsobem spojuje kresbu s relaxací. Možná i vy si při telefonování, čekání nebo na nudných schůzích bezmyšlenkovitě črtáte spirálky, čtverečky, smyčky… Budete-li se tomu však věnovat uvědoměle, zjistíte něco nesmírně překvapivého: nejenže spolehlivě zaženete nudu, ale ještě se budete cítit odpočatí a plní optimismu.

Hodnocení
Nakladatelství Metafora v roce 2014 vydalo knihu Zentangle - relaxační obrázky. Naprosto upřímně přiznávám, že mě na první pohled moc nezaujala. Žádná malířka nejsem a abych si něco kreslila? No, asi ne.

Nakonec u Safienky byla soutěž právě o tuto knihu. Řekla jsem si, že to zkusím, však co, za pokus nic nedám. Prohlédla jsem si nějaká videa na YouTube, obrázek nakreslila a poslala. Na soutěž jsem pak zapomněla a jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistila, že se mi tuto knížku podařilo vyhrát.

Když mi přišla, pořád jsem byla hodně skeptická. Nejdříve jsem ji zběžně prolistovala a odložila stranou. Ale nedalo mi to a po chvíli jsem si knihou začala listovat a prohlížet si jednotlivé obrázky a jednotlivé postupy u vzorů. A než jsem se nadála, už jsem v ruce držela provizorní skicák a vznikly prvotní obrázky. Po pár dnech jsem se od knihy nemohla odtrhnout a kreslila jsem a kreslila. 

Jak už jsem psala na začátku, jsem naprostý antitalent na kreslení, ale u Zentangle je to naprosto jedno. Stačí si kreslit a vzory, nápady, myšlenky přijdou samy. 

Co budete potřebovat? Skicák, papírové čtverečky, nejlépe o velikosti 9 x 9 cm, tenká kreslící pera (např. Centropen, já jsem použila zn. Vivess, ale v knize najdete značku Micron) černá, ale i jiné barvy a dále černé papírové čtverečky.

Kniha vás krok za krokem ve 42 dnech provede jednotlivými postupy a vzory, aby se z vás na konci kurzu staly odborníci na Zentangle. Zaručím vám, že již v půlce budete mírně pokročilými a bude vás to bavit.

V knize nejsou všechny vzory, které existují. Můžete si je vymyslet sami, nebo ze stávajících vzorů vytvořit přesmyčky.

A co je důležité na Zentangle - tvorba obrázků je druhem relaxace. Sednete si někde do křesla, vezmete si tužku a papír a začnete si kreslit. Nemusí to dávat žádný smysl, prostě si jen tak kreslíte a vytváříte.

Ze zentanglových vzorů si můžete vytvořit i mandaly, tzv. Zendaly, případně ti kreativnější z vás si můžou tímto stylem vytvořit i velikonoční kraslice, hrnečky, vymyslet originální vzor na látku nebo vytvoři i šperky. Fantazii se meze nekladou.

Takže za mě ano a Zentangle beru jako výzvu a doporučuju vyzkoušet naprosto všem. I dětem, protože tím se podněcuje jejich fantazie a i moje starší dcera knihou listovala a zkoušela kreslit.

Edit 25. 5. 2015: Od zveřejnění článku uběhl rok. Za tu dobu se toho hodně změnilo, zentangluji pořád, ale změnila jsem styl kreslení. Mou tvorbu můžete sledovat na Pinterestu 

  

O autorce
Beckah Krahula je výtvarnice, spisovatelka, produktová designérka a developerka. Umění ZENTANGLE se věnuje několik let a certifikovanou instruktorkou se stala v roce 2011.

Obálky
Pokud srovnám obálku českou a anglickou, tak naše se mi líbí o něco více.

8 komentářů:

  1. Opravdu krásné obrázky Marti, ale pořád nevěřím, že zrovna mě by to naučilo něco nakreslit, když i kočku ode mě si lidé pletou s kozou :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem tomu taky zpočátku nevěřila, protože opravdu kreslit neumím, ale tohle opravdu je pro všechny i pro antitalenty jako jsem já.

      Vymazat
  2. Když jsem byla na střední, tak jsem si na hodinách z nudy čmárala do sešitu. A jelikož jsem výtvarnej antitalent, byla to všechno abstrakce. Postupně jsem z toho vytvořila docela zajímavý umění a ostatní ode mě chtěli taky něco nakreslit. Posledních pár let jsem ale nenakreslila ani čárku - došel mi čas i inspirace. Takže wow, tuhle knihu si musím pořídit! Navíc na prázdniny mají přijet neteře, který chtějí neustále něco vytvářet, tak snad je to aspoň na nějakou dobu zabaví :)

    @ Bastera: Já bych kočku nakreslila asi jako kolečko se dvěma trojúhleníkama místo uší, dvěma tečkama místo očí a pár čarama jako fousy - mám prapodivnou myš! Takže klidně tomu věř, takovouhle abstrakci zvládnou i nám podobní ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc pěkný komentář! Já jsem si právě že vůbec nekreslila, takže proto jsem byla tak skeptická, když jsem knihu držela v ruce. Naštěstí jsem se mýlila a zentangluju o106 :-)

      Vymazat
  3. chtěla jsem napsat úplně to stejné co Bastera :-D máš to moc krásné, ale prostě nedokážu uvěřit, že bych něco tak pěkného spáchala i já! prostě nevěřím, není možná :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, věř si a zkus něco namalovat. Není to vůbec těžké a už vůbec ne nemožné!

      Vymazat
  4. Tohle je přesně můj styl kreslení :) pokreslim úplně všechno :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zentangle si vyzkoušej. A jak jednou okusíš, už nemůžeš přestat.

      Vymazat