pondělí 23. listopadu 2020

Krv prvorodených

AUTOR
: Juraj Červenák
NAKLADATELSTVÍ: Slovart
ROK: 2013
POČET STRAN: 256
ZDROJ: zapůjčeno








Anotace
Tento prípad zavedie Steina, Barbariča a Jaroša do rudolfínskej Prahy.
Kto vraždí prvorodené deti významných katolíckych hodnostárov?
Je to židovské či protestantské sprisahanie?
Súvisí to nejako s duševnou chorobou Rudolfa II. a snahami zvrhnúť ho z trónu?
Kam až siahajú krvavé stopy, po ktorých sa trojica vyšetrovateľov pustí?

Hodnocení
Před rokem se na mém blogu objevila recenze na knihu Mŕtvy na Pekelnom vrchu od Juraje Červenáka. Krv prvorodených je volným pokračováním se sympatickými hlavními hrdiny. A i tentokrát jsem knihu četla v originále.

Kapitán Stein, notář Barbarič a kaprál Jaroš mají před sebou velmi závažný případ. Někdo brutálně vraždí prvorozené děti šlechticů. Vraždy prvorozených se táhnou už dlouhé měsíce a ve vyšetřování není vidět žádný pokrok. Bylo pověšeno několik Židů, kteří mohli za zločiny stát, ale vraždy pokračují. Podaří se trojici odhalit vraha?

Případ zavádí čtenáře nejen na dvůr Rudolfa II., ale i do pochybných pražských podniků. Rudolfinská Praha. To je město spiknutí, politikaření, město hříchu a pijatik. Je tak jiné, než v současné době, kdy se tenkrát člověk obával vstoupit do některých hospod - mohl tam přijít i o život. 

Minule jsem zmiňovala slovenštinu, že je pro mě melodická a v detektivkách a brutálních popisech mi moc nesedí. Nyní jsem si užívala každé slovo a během čtení mi dřívější tvrzení nepřišlo na mysl. Juraj Červenák hodně přitvrdil - nebál se mluvit o vyhřezlých střevech a mučících nástrojích kaprála Jaroše. Čtení bylo velmi napínavé a přiznám se, že jsem chvílemi ani nedýchala. Avšak při jedné mučící (rozuměj výslechové) scéně jsem měla chuť tuto pasáž přeskočit. Autor ji popsal velice detailně a barvitě. Avšak vzápětí uvolnil napjatou atmosféru ironickými poznámkami Steina nebo Barbariče. Často jsem tomu byla i vděčná.

Autor také trošku poodhalil soukromou stránku našich hrdinů, především trochu představil mlčenlivého kaprála.

EDIT 22. 11. 2020
Tady moje psaná recenze končí. Z nějakého neznámého důvodu jsem ji nedokončila a po deseti měsících od přečtení už to nestihnu. A abych vše tahala z paty, případně si něco vymýšlela, to raději přiznám pravdu. Co je však pravda pravdou, je to, že pocity z přečtení jsou stále pozitivní a nadšené.

Krv prvorodených bude patřit k těm TOP knihám, které jsem za rok 2020 přečetla. Juraj Červenák to se čtenáři umí - navodí tu správnou atmosféru, provede vás Prahou od honosných sídel, přes putyky až po židovskou čtvrť. Trojice hlavních hrdinů je hodně sympatická a přiznám se, že jsem hltala každou zmínku, kterou autor pustil o jejich soukromí. A i když jsme se dozvěděli něco o kaprálovi Jarošovi, synovi známého kata Václava Jaroše, život Joachima Steina je stále obestřen tajemstvím.

Pokud váháte a nevíte, jakou detektivku z historického prostředí si pořídit, koupí knih Juraje Červenáka uděláte jenom dobře.

Obálky
I česká obálka je velice působivá a temná. Grafikům v nakladatelství Argo se opravdu podařila.



O autorovi
Juraj (Ďuro) Červenák (pseudonym Thorleif Larssen) je slovenský spisovatel. Je znám jako úspěšný autor fantasy děl, filmový recenzent a redaktor časopisů Fantázia, Pevnost a DVD mag, často se objevuje na nejrůznějších conech. Proslavil se hlavně knihami o barbaru Conanovi, černokněžníku Roganovi, bohatýrovi Iljovi Muromcovi a o českém legendárním hrdinovi Bivojovi. Prakticky všechny jeho knihy vyšly z komerčních důvodů v češtině. V současné době žije ve východoslovenské metropoli Košice, kde pracuje jako spisovatel a publicista na volné noze. Zdroj: Databáze knih

Žádné komentáře:

Okomentovat