úterý 31. prosince 2019

Pravidla skutečných ninjů

AUTOR:  Petra Štarková
ILUSTRÁTOR: Viktor Svoboda
NAKLADATELSTVÍ: Albatros/Pasparta
ROK: 2019
POČET STRAN: 104
ZDROJ: vlastní








Anotace
Do třídy přišel nový kluk a s ním spousta problémů. S nikým se nebaví, sprostě nadává, a navíc se pere. Spolužáci zjišťují, že to s ním nebude lehké. Ale jednoduché to nemá ani sám Ivoš. Naštěstí je tady Lenka, sociální pracovnice věnující se bojovému umění. Díky ní a knize o ninjech se Ivoš stane následovníkem umění starodávných bojovníků. A naučí se, že problémy se neřeší útěkem ani rvačkou. Dokáže se jim nakonec postavit jako skutečný ninja?

Hodnocení
Pracují ve školství a často se setkávám s problémovými dětmi. Nejsem pedagog, a tak mi každá rada, která mi může pomoci se správně zachovat, přijde vhod. Albatrosová edice Má to háček se zabývá právě těmito dětmi. Na mém blogu jste se mohli již setkat s většiny díly, které v edici vyšly.


Pravidla skutečných ninjů přenesou čtenáře do jedné základní školy. Do čtvrté bé přibyl nový kluk, Ivoš. Jeho vzezření způsobilo rozruch:

Měl na sobě vybledlou mikinu podobnou té, co mám u babičky a smím ji nosit jenom na zahradu, hlavu měl na bocích vyholenou na krátkého ježka a uprostřed delší černé vlasy, které padaly do všech stran. Když jsem se mu podíval na ruce, všiml jsem si, že má dlouhé a špinavé nehty. Takové jsem měl snad jen na výpravě s oddílem, když jsme dělali iglú z bláta, a máma mi pak doma drhla ruce nějakým malým kartáčkem. Toho kluka mi bylo trochu líto, protože stát přede všemi v tomhle děsném oblečení, co se nosilo asi tak před sto lety, a být navíc úplně nový, to asi není nic moc. Str. 9

A k tomu se z Ivoše vyklubalo pořádné kvítko - pere se, nadává, vyvolává konflikty, zkrátka je agresivní více než dost. Moc kamarádu si tak nezískal. Naštěstí se seznamuje se sociální pracovnicí Lenkou, která zbožňuje bojové umění. Spolu vytvoří ninjovská pravidla, podle kterých Ivoš zjistí, že ne všechno se dá vyřešit pěstmi.

Knihu jsem četla jeden den a myslím si, ne, já to vím, že tohle je jedna z těch knih, které budu mít ráda ve své knihovničce. Nejen, že má příběh, který je napínavý, ale také hodně naučí.


Může se stát, že vaše dítě zná někoho, jako je Ivoš nebo je možné, že tím problémovým dítětem je váš potomek. Kniha nenásilnou formou radí, jak s takovým dítětem pracovat. Autorka zvolila věkovou skupinu, která již rozumí svému vnitřnímu já a dokáže si uvědomit, že se stala někde chyba. 

Příběh je psán ze dvou úhlů pohledů. Ten první je viděn z pozice Hynka. Čtenář zná Ivoše tak, jak ho vnímá on a jeho spolužáci a rozhodně jsem se i já sama bouřila a říkala si, tohle snad není možné, jak se ten Ivoš chová. Jenže každá mince má dvě strany a tou druhou stranou je Ivošovo vyprávění. Čtenář poznává, že Ivoš to má doma velice těžké a také se trápí. Části vyprávěné Ivošem je málo, ale přesto to stačilo k tomu, abyste Ivoše úplně nezatratili.

I sama autorka v závěru vysvětluje, jak je to s problémovými a agresivními dětmi. Je to vrozené? Je to získaný vzor chování? Nebo je to obranná reakce na něco, s čím si děti nevědí rady? Autorka přidává několik tipů, které by mohly rodičům i pedagogům pomoci pochopit podobné děti.

Knihu doprovází ilustrace Viktora Svobody. Řekla bych, že jsou takové správně klučičí. Navíc některé obrázky mají komiksový charakter.

Titul je určen především pro děti, ale věřím, že si v Pravidlech najdou svoje i jejich rodiče. Za mě tedy ano. A navíc, ninjovská pravidla neplatí jen pro některé děti, platí úplně pro všechny.

O autorce
Petra Štarková je psycholožka a autorka knížek pro děti, fejetonů, povídek a odborných či populárně naučných článků. Je externí autorka časopisů Psychologie Dnes, Sociální služby, XB-1, E15 a dalších. Po absolvování oboru psychologie na Univerzitě Palackého v Olomouci začala pracovat s handicapovanými lidmi jako psycholog jednoho z největších zařízení v zemi. Ve své práci se původně specializovala na psychologické poradenství a diagnostiku mladých lidí s handicapem, dále pracovala na lince důvěry pro děti a mládež, v internetových psychologických poradnách a na projektech EU. Když odešla na rodičovskou dovolenou, začala si přivydělávat svým největším koníčkem – psaním. Zdroj: web autorky


Děkuji nakladatelství Albatros a také Petře Štarkové za zaslání recenzního výtisku.

Žádné komentáře:

Okomentovat