středa 22. března 2017

Hledání modré

AUTOR: Lois Lowry
ORIGINÁL: Gathering Blue (Houghton Mifflin Harcourt, 2000)
PŘEKLAD: Dominika Křesťanová
NAKLADATELSTVÍ: Argo
ROK: 2016
POČET STRAN: 223
ZDROJ: knihovna

HODNOCENÍ:



Anotace
Význačná a mnoha cenami ověnčená americká spisovatelka Lois Lowryová, podobně jako v prvním svazku své světoznámé tetralogie, který vyšel česky pod názvem Dárce, stvořila tajuplný svět budoucnosti: Lidské společnosti vládne krutost a klam. Slabí, staří a nemocní jsou nežádoucí. Když Kiře zemře maminka, dívka se bojí, že ji vesnické společenství zapudí. Rada moudrých ale rozhodne, že Kira, jež se od maminky naučila tkát a vyšívat, vyšije kabát pro pěvce, který v obrazech vypráví lidské dějiny a předpovídá budoucnost. I další dvě děti mají úkol, jeden chlapec má pěvci vyřezat hůl, další dívka má pěvce jednou dokonce nahradit. Trojici dětí zdánlivě nic nechybí, jsou dobře zaopatřené, a přece v nich hlodají nedůvěra, strach a pocit, že jsou vlastně zajatci. Brzy však vyjde najevo, co s nimi rada moudrých doopravdy zamýšlí...

Hodnocení
Před dvěma lety jsem četla knihu Dárce. Kniha se mi líbila, byla taková tajemná a zvláštní a pokud jste ji ještě nečetli, tak to napravte a přečtěte si ji. Hledání modré by měl být druhý díl, tedy pokračování Dárce, ale brzy zjistíte, že z Dárce tady nikdo nevystupuje. To, že je tato kniha druhým dílem, jsem nevěděla, ke knize jsem tedy přistupovala úplně jinak a s čistým štítem.

Stejně jako v knize Dárce se příběh odehrává v neblíže určené budoucnosti. Může to být budoucnost blízká nebo i vzdálená. A stejně jako v Dárci i tady je nastolený systém, který řídí Strážci. Všichni ve vesnici musí být zdraví a silní. Pokud je někdo nemocný, sirotek, starý nebo zkrátka se vzepře systému, je okamžitě odsouzen k smrti.

To se mělo stát i Kiře. Jejího otce odnesla divá zvěř, Kiřina matka zemřela. O Kiru ve vesnici nikdo nestál, protože byla chromá na jednu nohu a tedy by byla k ničemu, kdyby se jí nezastal Strážce Jamison. Kira totiž uměla něco, co nikdo neuměl - Kira umí spravovat oděvy. Tento dar zdědila po matce. Jamison jí svěřil Zpěvákovo roucho. Toto roucho skrývá veškerou lidskou paměť (opět shoda s Dárcem) a Zpěvák má za úkol tyto paměti vyzpívat. A každý rok se na rouchu musí opravit některé části. Kira si brzy povšimne, že na rouchu chybí modrá.

Kniha se mi četla dobře a s lehkostí. Co mi však trochu vadilo bylo to, že příběh nebyl popsán do hloubky, nešel víc do jádra věci. Rozhodně by si to kniha zasloužila. Přesto mě kniha vtáhla do děje snadno.

Po přečtení jsem nebyla tak paf jako z Dárce. Ten byl lepší. Člověk si u Dárce  mohl říct, že to skončilo dobře/skončilo to špatně. Kdežto u Hledání modré příběh skončil uceleně. A právě konec mi trochu přivodil zklamání. Čekala jsem jiné rozuzlení příběhu a jiné Kiřino rozhodnutí. V jistém ohledu kniha skončila otevřeně a dává prostor k tomu, aby čtenář za Kiru rozhodl sám.

Už jsem se několikrát zklamala v anotaci a tady to není jinak. Opět jsem se utvrdila v tom, že anotace nemůžu číst mockrát za sebou. Stačí jednou a dost.

Kiřin příběh můžu jenom doporučit dál. Pokud máte rádi tento young/adult žánr, je to ideální kniha pro vás. Nepočítejte ovšem, že se dočkáte odpovědí na všechny vaše otázky, které vás při čtení napadnou. Třeba se to dozvíte v dalším knize, kterou autorka napsala. 

Doufám, že kniha Messenger vyjde i v češtině. Zdá se, že jedna postava z Hledání modré bude figurovat i v Messengerovi. Ale uvidíme a já se ráda nechám překvapit.

Obálky
    


O autorce
Lois Lowry se narodila v Honolulu na Havaji, vyrůstala v New Yorku, Pensylvánii a Japonsku. V současnosti žije a píše v Cambridgi ve stáě Massachusetts a v Maine. Mezi její koníčky patří také fotografování. Své fotografie uplatnila na obálkách knih Number the Stars (Spočítej hvězdy) a The Giver (Dárce). Je autorkou více než třicet knih pro mládež. V řadě z nich se zabývá vážnými tématy, jako je holocaust, nevyléčitelné nemoci, rasismus, život v totalitní společnosti apod. Za svou tvorbu obdržela nespočet ocenění, je dvojnásobnou držitelkou význačné literární ceny John Newbery Medal, a to za romány Spočítej hvězdy a Dárce.

Žádné komentáře:

Okomentovat