úterý 31. prosince 2013

0.4 - Soumrak civilizace

AUTOR: Mike Lancaster
ORIGINÁL: 0.4 (EGMONT UK Limited, 2011, Londýn)
PŘEKLAD: Jana Hejná
NAKLADATELSTVÍ: EGMONT
ROK: 2012
POČET STRAN: 168
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:



Anotace
„Jmenuju se Kyle Straker a už neexistuju."
Tak začíná příběh Kylea Strakera nahraný na starých magnetofonových páskách. Můžete si myslet, že ty pásky jsou nějaký nepovedený vtip. Ale možná jsou dokladem historie minulého světa.
Ale pokud ty pásky mluví pravdu, pak to znamená, že všechno, co si myslíme, že víme, je lež.
A když je všechno lež, míníme tím také sebe?
Nahrajte se zpět do světa nové generace.

Něco málo o ději
Pod schody v jednom domě v Millgrove byly nalezeny tři magnetofonové kazety. Nebyla na nich žádná hudba, ale nahrané svědectví Kylea Strakera. Toto svědectví je děsivé a vypovídá o tom, že to, co je teď, je jiné, než bylo předtím. Dává to smysl?

Jako každý rok se v Millgrove koná soutěž talentů. Na soutěži vystoupí i Kyleův kamarád Danny, který se rozhodne zhypnotizovat čtyři dobrovolníky. Přihlásí se Kyle, kamarádka Lilly, paní O´Donnelová a pan Peterson. 

Dannymu se kousek podaří, jenže poté, co se Kyle a jeho přátelé probudí, zjistí, že se něco stalo. Něco, co jim změní životy. Rodiče i ostatní lidé se chovají úplně jinak. Co se vlastně přihodilo? Podaří se Kyleovi a Lilly zjistit odpověď? A dokáží se s touto změnou vypořádat?

Hodnocení
Tuhle brožovanou útlou knihu jsem četla před rokem touto dobou. A rozhodla jsem se, že si dám knižní re-reading právě této knihy. Proč? Za prvé proto, že Knižní doupě zveřejnilo projekt Přežili jsme konec světa a za druhé proto, že jsem chtěla vědět, jestli se mi kniha bude i po roce líbit. A ano, líbila se mi, i když o něco méně, než napoprvé. Poprvé jsem knihu hltala jedním dechem a měla jsem ji přečtenou za dva dny. Tentokrát mi čtení trvalo o něco déle. 

První část knihy mi přišla trochu nudná, i když se v ní událo nejvíc věcí. Sice byla tajemná a čtenář netuší, co se vlastně děje, jsou tu jen domněnky a úvahy, že by mohla přiletět flotila mimozemských bytostí a něco provést s lidmi a změnit je. Navíc hypnóza tajemnost posílila a občas mi přeběhl mráz po zádech.

Druhou část knihy jsem přečetla během několika hodin, příběh gradoval, až vyvrcholil překvapivým závěrem a vysvětlení mimozemského zásahu mi přišlo srozumitelné a dostatečné. A úplně v závěru jsem si řekla, a co když je to pravda? Co když mimozemská civilizace mění lidstvo v pravidelných intervalech? Bylo by to možné?

Součástí knihy jsou různé poznámky, které vysvětlují některé výrazy jako reality show, vyprávění vtipů, Coldplay či hieroglyfy. Nejprve jsem nechápala, co to jsou za poznámky, které navíc nedávají žádný smysl. Ale pochopíte, když si knihu přečtete, protože se jedná o dílo, které je svým tématem velmi originální.

Příběh je vyprávěn z pohledu Kylea, který vzpomíná na dobu, kdy proběhla proměna. Ač z prvního čtení mi byl Kyle sympatický, z druhého čtení mi připadal tak trochu odtažitý, bez nějakých větších emocí. Možná by taky mohly dostat více prostoru ostatní postavy, zajímavý mi připadl pan Peterson, který v příběhu vystupoval jako nepříliš úspěšný břichomluvec, ale dozvíme se, proč s panem Peeblesem, loutkou, vystupuje.

Mike Lancastar napsal další pokračování 0.4. Jmenuje se 1.4 a už to nebude o Kyleovi, ale o Peterovi a vypadá to velmi zajímavě. Jsem zvědavá, jestli bude i tento druhý díl vydán v češtině, protože v angličtině je už díl vydaný.

O autorovi
Mike Lancaster se narodil v Huntingdon, je ženatý se svou dětskou láskou a je majitelem příliš mnoha zvířat. Dává přednost DC Comics před Marvelem, kávě před čajem, Star Treku před Star Wars, krávám před hamburgery, Čelistem před Občanem Kanem, bílému vínu před červeným, punku před funkem, Doctoru Who před Doktorem Živagem, Ghibli před Disneym, knihám před e-knihami.
zdroj: databáze knih

Obálky
Při brouzdání po informacích o Mikeu Lancasterovi jsem narazila na velmi zajímavé asijské obálky.
       
korejská                             čínská                                 francouzská                          německá

Knižní trailer
Moc povedený trailer na knihu.


Úvaha (obsahuje spoilery)
A to jako fakt? Co když opravdu existuje digitální upgrade na vyšší stupeň a my jsme jeho součástí? Nebo jsme to všechno prospali a patříme k zastaralé verzi systému? Kdo ví. Otázkou však je, jestli bych chtěla být přeměněná na vyšší level.

Odpověď je hodně kontroverzní - na jednu stranu ano, nejsem totiž ten typ, který vybočuje z řady a raději zapadnu mezi ostatní. Nové technologie, nový způsob uvažování. Proč ne? Určitě by mně to brzy přišlo jako úplně normální a určitě bych se nepozastavila nad tím, že mi z rukou vedou nějaké výstupky či vlákna.

Na druhou stranu žít v malé komunitě lidí, kteří jsou pořád ti, které jsem znala, je více než nějaká vylepšená verze. Pokud bych žila v příběhu Kylea, bylo by asi hodně dobrodružné nesmět se přiblížit k žádné z vymožeností jedna-celá-nulek, jinak by mě reliktožravec vymazal z paměti systému. Ale jinak bych přece fungovala stejně - měla bych co jíst, měla bych kde spát. To přece nezní špatně, ne?

A pokud by se týkalo komunikování? Jde to! Přece lidé novější verze si dokázali poslechnout Kyleovy magnetofonové pásky a dalším způsobem komunikace je papír! Když by někdo z nula-celá-čtyřek potřeboval sdělit důležitou informaci jedna-celé-nulce, napíše ji. Je to dvousměrná komunikace, která by mohla fungovat. Jenže to by museli jedna-celá-nulky přijít na to, že nějaké nula-celá-čtyřky vůbec existují.

Důvod, proč bylo lidsto upgradováno, byl ryze ušlechtilý a upřímně řečeno, líbil se mi. Mít svět bez válek, násilí, strachu či chorob, je skvělá myšlenka. Možná by to šlo udělat i jinak, ale asi by realizace byla mnohem těžší. Takže se mimozemská civilizace rozhodla udělat všem nepravostem přítrž a změnit lidstvo k lepšímu. Zmáčknutím jednoho knoflíku, velmi jednoduše řečeno, předělali svět.

No, ale co když se už tohle stalo i dřív? Co když existují i starší verze nás lidí? A my o nich nevíme? "Viděli jste někdy záblesk něčeho koutkem oka, ale když jste se otočili, nic tam nebylo? Nebo měli pocit, že vás někdo pozoruje, přestože jste byli sami? Mrtvý kód. Staré systémy. Věci, které nemáte vidět. Jen čas od času se nám je podaří letmo zahlédnout, a to pak vyprávíme historky o strašidlech a příšerách." Docela děsivá představa, když vím, že se mi občas podobné vidiny přihodí taky.

Pořád se neumím rozhodnout, co by bylo lepší. Kdybych asi stála přímo před závažným rozhodnutím, zvolila bych pro mě nejlepší variantu. Teď ale odpověď neznám.

A co vy? Chtěli byste být zdigitalizovaní nebo byste raději zůstali v analogové verzi? Je spousta pro a proti a volba záleží jen a jen na vás samotných.

2 komentáře:

  1. Tahle kniha mě kdysi zaujala, pak jsem na ni zapomněla, a teď si říkám, že bych si ji fakt měla přečíst :) Jinak otázka je to složitá a popravdě vůbec nemám ponětí, jak bych se rozhodla. Každopádně doufám, že žádná starší verze mě neexistuje, myslím, že jsem pro svět dost velká pohroma i v samostatném vydání :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to zní tedy opravdu hodně děsivě :)

    OdpovědětVymazat