neděle 11. listopadu 2018

Nikdykde

AUTOR: Neil Gaiman
ORIGINÁL: Neverwhere (Review, 2005)
PŘEKLAD: Ladislava Vojtková
NAKLADATELSTVÍ: Polaris
ROK: 2006
POČET STRAN: 304
ZDROJ: knihovna






Anotace
Hlavním hrdinou je obyčejný mladý muž Richard Mayhew, který se potácí svým spořádaným, nudným životem. Jednoho dne ovšem na ulici pomůže otrhané dívce, která ho zavede do tajného světa o němž se mu nikdy ani nesnilo. Jedná se o Podlondýn, jakési město naruby, jehož pravidla se řídí podle sítě londýnského metra. V tomto světě se Richard setkává s velikými inteligentními krysami, tajemným markýzem de Carabas či padlým andělem, který uprchl ze zničené Atlantidy. Londýnské podzemí se převrací v úžasnou zemi se spletitou mytologií a kde ani ty nejobyčejnější věci nejsou takové, jaké se na první pohled zdají. 

Hodnocení
Víte, kde je Nikdykde? Richard Mayhew to taky dříve nevěděl. Ale díky dívce s podivným jménem Dvířka to brzy zjistil. Britský spisovatel Neil Gaiman přichystal pro Richarda (a také pro své čtenáře) dobrodružství, o kterém se mu ani nesnilo.


Richard je obyčejný úředník. V Londýně žije už tři roky, má krásnou a ambiciozní přítelkyni, kterou hodlá požádat o ruku. Upřímně, Jessica se k němu moc nehodí. Je to taková nóbl slečinka. Jinak Richard žije velice nudný život. Ten mu však změní setkání s Dvířkou, dívkou, kterou Richard zachrání. Zraněnou ji schová u sebe v bytě. Jenže lady Dvířka není až tak obyčejná dívka. Žije v Podlondýně, který je úplně jiný než Nadlondýn.

Setkání s Dvířkou mělo za následek, že Richard přestal být viditelný. Lidé ho ignorovali. Vygradovalo to tím, že pro ně nakonec přestal existovat. Richard je zmatený, a tak se pokusí Dvířku vyhledat, aby vše dala do pořádku. A to je vlastně začátek dobrodružství – Dvířka chce vypátrat, kdo zabil její rodinu a Richard se chce dostat nahoru, domů.

Ten, komu je Londýn blízký nebo v něm žil, jistě nebude činit mnoho potíží rozpoznat tajemná podlondýnská místa – Most noci, Earl's Court, Starý Bailey a tak dále. A samozřejmě zastávka u anděla Islingtona. Já Londýn neznám a nebýt dopisu paní překladatelky Neilu Gaimanovi, asi by mě to nenapadlo. Pochopila jsem, že tato místa jsou překroucená jména zastávek metra a autor si s nimi jen jazykově pohrál.

Nebyly to jen přejmenované stanice, které byly zajímavé, ale i postavy, které autor vytvořil. Především pánové Vandemar a Croup. Působili trochu přihlouple, ale hloupí nebyli. Byli mazaní jako liška, ale hlavně to byli nájemní zabijáci nejtěžšího kalibru. Občas by se vám při popisu pojídání svých obětí mohl zvednout žaludek.

Příběh byl podán spíše pohádkově. Na to, že je to fantasy, jsem mu rozuměla až moc dobře. Čekala jsem více bájných postav a také větší napětí.

Podlondýn je místo, kde by normální smrtelník nemohl přežít a určitě by byl zabit již po pár krocích. A ani já bych tam žít nemohla. Je příliš temný, smrdutý a nebezpečný.

Je to příběh o pomstě, odvaze i zradě. Pořádné drama, co říkáte? Jenže v Gaimanově podání mi příběh přišel jako lehce komediální. Přišli mi komičtí právě pan Croup a pan Vandemar, tím, jak se oslovovali, jak jeden řekl něco vážného, ten druhý to shodil hloupou větou. Ano, byly zde vážné chvilky, to zajisté, ale ne tak, abyste se zkrátka báli a brali příběh vážně.

S Gaimanem mám problém. Jeho příběhy pro děti jsou naprosto úžasné, plné fantazijního světa, temných příběhů, u kterých se opravdu bojíte (viz Koralina nebo Kniha hřbitova). Ale přijde mi, že v knihách pro dospělé čtenáře se ono kouzlo vytrácí. Jako kdyby to nebyl ani on. Přesto to s ním nevzdávám a budu se těšit na nové knihy.

Jistou zajímavostí je, že kniha byla původně scénářem ke stejnojmennému seriálu z produkce BBC. Seriál nebyl u nás vysílán, ale na internetu se dá najít. Pokud umíte anglicky, nebude pro vás žádná potíž zhlédnout film v tomto jazyce.

Do poslední stránky jsem si nebyla jistá, zda se mi kniha líbila nebo ne. Až posledních šest řádků mě opravdu dostalo. Takže doporučit? Jistě ano, ale okruh čtenářů bude hodně specifický.

Obálky
Může mi prosím někdo vysvětlit všechny obálky? Ani jedna se mi moc nelíbí. U té české jsem viděla jen změť barev, až pak mi došlo, že je to zaťatá pěst. A ty zahraniční nejsou o moc lepší. Možná zajímavě zpracovaná je růžová obálka. Tentokrát mě zklamal i Chris Riddell, jehož obálky jsou velmi trefné.
    

    


O autorovi
Neil Gaiman byl původním povoláním žurnalista se zaměřením na sci-fi a fantasy. Slávu si získal scénaři ke komiksům Sandman, který vypráví příběhy Morfea, pána říše snů. V roce 1991 napsal scénář k televiznímu seriálu Nikdykde a stejnojmennou knihu vycházející ze seriálu. Dalšími romány jsou Hvězdný prach (úspěšně zfilmovaný), Koralina, Američtí bohové, Anansiho chlapci a Kniha hřbitova. Své povídky a básně shrnul do dvou sbírek – Kouř a zrcadla a Křehké věci. Kromě již zmíněného seriálu Nikdykde napsal scénář k filmu Maska zrcadla, na kterém spolupracoval s režisérem filmu Davem McKeanem. Zdroj: Databáze knih.

1 komentář:

  1. Moc pěkná recenze :) Knihy od Neila Gaimana mám ráda a Nikdynikde je skvělá :)

    OdpovědětVymazat