pondělí 25. června 2018

Po stopách stoleté dámy

AUTOR:  Lenka Pecharová
ILUSTRÁTOR: Lukáš Fibrich
NAKLADATELSTVÍ: Portál
ROK: 2018
POČET STRAN: 184
ZDROJ: vlastní







Anotace
Kniha ke stému výročí vzniku Československa prochází jednotlivými roky republiky a v každém z nich upozorňuje na zajímavosti, které se tehdy udály. Zvídavé děti se tak dozvědí nejen zásadní historické skutečnosti, ale i to, kdy byla vynalezena hra Pexeso, kdo vymyslel kontaktní čočky nebo co znamená zkratka SUNAR. Knihu provázejí kvízy a dobové vtipy.

Hodnocení
Knihu, kterou bych vám dnes ráda představila, jsem vyhrála. Málokdy se mi stane, že něco vyhraji, o to více mě těší, že to byla zrovna kniha, kterou by měl mít doma každý čtenář.



Po Stopách stoleté dámy je titul, který vychází ke stému výročí Československé republiky. Kniha je přehledně rozdělena do jednotlivých roků. Každý rok pak obsahuje několik důležitých bodů, které se v daném roce přihodily.

Události jsou z různých oborů - najdete tu sport, literaturu, politiku či vědu a další oblasti. A nejsou to jenom suchá fakta. Autorka vložila do knihy i zajímavosti, které jen málokdo zná. Některé roky jsou kratší, některé delší.


Přiznám se, že mě nejvíce bavilo číst až do roku 2000. Další roky mě až tak neoslovily, možná proto, že pro mě 21. století není žádná historie, ale současnost.

Součástí knihy jsou různé hádanky a rébusy. Některé jsem věděla, u některých se mi nechtělo moc přemýšlet. Pro takové "hadače" jako jsem já je na konci knihy správná odpověď. Kromě různých hádanek se čtenář může přečíst vtipy, které se v tom daném roce objevily a kolovaly mezi lidmi.

Důchodkyně z venkova přijede do Prahy a ptá se prvního člověka na ulici: 
„Kde jsou, prosím vás, obchody PRINCIP a GLOBÁL?” 
„Nikdy jsem o nich neslyšel, proč je hledáte?”
„Protože pan prezident říkal, že v principu se ceny snižují a že v globálu je všeho dost!” (str. 108)

Text také doprovází ilustrace Lukáše Fibricha. Kniha je vhodná pro starší děti například do hodin dějepisu nebo jen tak k rozšíření vědomostí. Knihu si mohou přečíst i dospělí čtenáři, třeba jako připomínku na jejich mládí a na vzpomínky, co bylo kdysi.

O autorce
Lenka Pecharová absolvovala FF UK Praha (historie - germanistika) a Pedagogickou fakultu ZČU Plzeň (učitelství - anglický jazyk), 18 let vyučuje na základní škole, publikačně se zaměřuje na mezipředmětové vazby. V nakladatelství Portál vyšly její knihy Od blechy po slona, Počítáme s vitamíny a Po stopách Karla IV.

Žádné komentáře:

Okomentovat