sobota 28. listopadu 2015

Řekni lituji

AUTOR: Michael Robotham
ORIGINÁL: Say You're Sorry (Sphere, 2012, Londýn)
PŘEKLAD: Alexandr Neuman
NAKLADATELSTVÍ: Moba
ROK: 2015
POČET STRAN: 488
ZDROJ: vlastní

HODNOCENÍ:



Anotace
Jedné letní nedělní noci se ve vesnici Bingham nedaleko Oxfordu ztratí dvě nejlepší patnáctileté kamarádky Piper Hadleyová a Natasha McBainová. Mnohadenní televizní přímý přenos z pátrání po nich upoutá celý národ. Dívky se ale nepodaří najít. O tři roky později, v průběhu nejhorší sněhové vichřice za posledních sto let, dojde k brutální vraždě manželského páru bydlícího na farmě, kde kdysi se svými rodiči žila i Natasha McBainová. A pod ledem zamrzlého jezera je po sněhové bouři nalezeno tělo mladé bosé ženy.

Něco málo o ději
Psycholog Joseph O'Loughlin chce trávit nějaký čas se svou dcerou Charlie, kterou, po odluce s manželkou, moc často nevídá. Jenže i tady se mu do cesty připlete případ, který vyžaduje jeho přítomnost..

Je pozván k výslechu duševně nemocného mladého muže, který je obviněn z brutální vraždy manželů. V domě, kde byli zavraždění, se již před třemi lety stalo neštěstí - byla unesená patnáctiletá dívka Tash spolu s nejlepší kamarádkou Piper.

Ve stejný den u jezera poblíž místa činu je nalezená utonulá žena. Tyto případy mají něco společného a Joseph na to brzy přijde.

Hodnocení
Po knize Řekni lituji jsem sáhla z toho důvodu, že se mi líbila anotace. Zajímavá, tajemná, slibovala napětí. Vůbec nelituji, že jsem si ji vybrala, protože jsem dostala to, co jsem opravdu chtěla.

S hlavním hrdinou Josephem O'Loughlinem  se mohl český čtenář setkat poprvé v románu Podezřelý, který vyšel již v roce 2005 u Knižního klubu. Tento případ je šestý v pořadí, ale klidně se dá číst jako první.

O'Loughlin je psycholog. Už tato informace je hodně přitažlivá. Oproti detektivům, komisařům, inspektorům a dalším lidem od policie je to velmi příjemná změna. 

O'Loughlin na nádraží vyzvedává svoji pubertální dceru, aby spolu strávili nějaký čas, když se tak často nevídají. Jenže práce si ho najde všude. A tak se stalo, že místo chvil s dcerou, tráví čas s duševně narušeným mužem, který je obviněn z vraždy manželského páru. O'Loughlin moc nevěří, že by byl Augie Shaw schopný takového činu. Vychází však najevo, že Augie viděl bosou dívku u jezera. Když se ten den objeví mrtvá dívka v jezeře, bosá a jenom v letních šatech, O'Loughlinovi začnou pracovat mozkové buňky na plné obrátky. Jaké je její spojení s Augiem? Kdo je ta dívka zač? O'Loughlin dedukcí zjistí, že ta neznámá dívka je Tash. Jedna z "Binghamských holek", které zmizely na konci prázdnin před třemi lety.

Otevírá se znovu případ, který tak nějak během let vyšuměl. Proč Tash a Piper zmizely? Utekly? Unesl je někdo? Po pitvě Tash je jasné, že neutekly, ale byly uneseny. Jenže kdo to byl a proč to udělal?

Michael Robotham se vás snaží několikrát přesvědčit, že každý podezřelý je opravdu ten správný člověk. Jenže autor vás vždycky vyvede z omylu. Přiznám se, že jsem měla svůj tip z určitého okruhu a tentokrát jsem se trefila, jen jsem se neodvážila označit konkrétního člověka.

Příběh je vyprávěn ich-formou z pohledu O'Loughlina, takže jsme s ním vlastně pořád. Člověk by mohl říct, že ho bylo všude od začátku do konce, ale protentokrát jsem ten pocit neměla. Do děje byly totiž zakomponovány deníkové záznamy a myšlenky Piper, která s Tash zmizela neznámo kam. Dozvíme se tak vše, co se vlastně přihodilo před oním osudným dnem, dozvídáme se, jaká byla Tash a jaká Piper, jaké to bylo v zajetí a další a další podrobnosti, který si už čtenář musí přečíst sám.

Přiznám se, že Pipeřiny myšlenky jsem zpočátku ani číst nechtěla, avšak jak děj pokračoval, chtěla jsem vědět víc. A ke konci jsem už jenom obracela listy dopředu a chtěla jsem vědět, jak to skončí, jestli dobře nebo špatně. A to už se mi dlouho nestalo.

Kniha se mi dobře četla. Napínavý příběh byl doplněn psychologií postav, pocítíte různé pocity od strachu, bolesti, adrenalinu, naděje až po bezmocnost.

Závěrem nezbývá než dodat, že se během čtení rozhodně nudit nebudete. Pevně doufám, že nakladatelství Moba bude postupně vydávat všechny případy psychologa Josepha O'Loughlina.

O autorovi
Dříve než se stal spisovatelem z povolání, živil se investigativní žurnalistikou. Pracoval ve spojených státech, v Austrálii i ve Velké Británii a pod pseudonymem vydal celkem deset knih o význačných osobnostech politiky, sportu, umění, vojenství či vědy. V současné době žije s manželkou a třemi dcerami v Sydney.

Obálky
Řekla bych, že naše obálka patří k těm povedenějším. Působí hodně tajemně a ta černobílá varianta se žlutým nápisem hodně vynikne.
    

Děkuji nakladatelství Moba za poskytnutí recenzního výtisku.

2 komentáře: