středa 22. května 2013

Hunger Games: Aréna smrti

AUTOR: Suzanne Collinsová
ORIGINÁL: The Hunger Games (2008, Scholastic Press)
PŘEKLAD: Zdík Dušek
NAKLADATELSTVÍ: Fragment
ROK: 2010
POČET STRAN: 328
ZDROJ: knihovna

HODNOCENÍ:



Anotace od vydavatele:
Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hladové hry začínají…
V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život. Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska... Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?

Něco málo o ději
Panem se rozkládá na území bývalé Severní Ameriky. Vznikla po přírodních katastrofách, které Severní Ameriku trápily. Hlavním městem se stal Kapitol, který byl obklopen třinácti kraji. Protože Kapitol vládl a vládne krajům pevnou rukou, kraje se vzbouřily, ale jejich vzpoura byla tvrdě potrestána: dvanáct krajů bylo poraženo a třináctý byl vyhlazen. Na postrach této události se každý rok konají tzv. Hladové hry, kdy z každého kraje je vylosován chlapec a dívka, kteří se mají her účastnit a říká se jim splátci.

Hry jsou přenášené televizí do všech domácností v celé zemi a z Her je udělána obrovská mega reality show.

Ve Dvanáctém kraji žije Katniss Everdeenová, které je šestnáct let. Po smrti svého otce se stará o svou matku a dvanáctiletou sestru Prim. O otce přišly při výbuchu v dole, ale otec ji už dříve naučil lovit zvěř a zacházet s lukem.

Když nastal Den sklizně (vyhlášení splátců), jsou všichni napnutí, kdo to bude tentokrát. Los padl na Prim, ale ve víře ji ochránit, se Katniss přihlásí jako dobrovolnice. Tento čin je ve Dvanáctém kraji nevídaným činem, který si u obyvatel vysloužil obdiv. Ke Katniss je vybrán chlapec, který se jmenuje Peeta Mellark. Je to syn pekaře a vyniká v házení těžkých předmětů. Jejich trenérem se stává Haymitch, jediný splátce z tohoto kraje, který před léty v Hladových hrách zvítězil.

Všichni odjíždí do Kapitolu, aby se na tyto hry náležitě připravili nejen po fyzické stránce. Všichni splátci se účastní různých rozhovorů, vystoupení jen proto, aby si získali srdce lidí a hlavně, aby nalákali sponzory.

Po pár dnech strávených výcvikem televizní reality show začíná. Cíl je prostý - přežít. Když zůstanete naživu, jste vítězi.

Hodnocení
Tak jsem i já zamířila do dystopických románů a že jsem zrovna začala s Hunger Games byla velmi šťastná volba. Kdekoliv jsem narazila na tuto sérii, našla jsem veskrze pozitivní ohlasy a po přečtení knihy se zařazuji do této dlouhé řady.

Jak už bylo zmíněno, Hunger Games je televizní realitní show. Velice zvrácená show, která lační po krvi a smrti.

Hlavní hrdinkou je Katniss, která je současně vypravěčkou příběhu a spolu s ní sdílíme všechny její pocity a dokonce i bolest. Hned od začátku mi byla sympatická - je statečná a obětavá, když se rozhodla jít dobrovolně do těchto Her. Vedle ní stojí Peeta, o něco starší než Katniss, ale v příběhu mi přišlo, že moc velkou roli nezastal, a tak se může zdát, že z této dvojice je silnější právě Katniss, na které závisí jejich život.

Jejich trenérem je Haymitch, který kdysi v Hunger Games zvítězil, ale stal se z něho alkoholik. Nedočetla jsem se proč, nebo jsem to možná přehlédla, ale dá se to pochopit - jak se nezbláznit, když trénujete mladé lidi s tím, že jdou na jistou smrt? Možná i tím mi ho bylo líto a cítila jsem s ním určitou přízeň.

Kniha je určená především mládeži, řekla bych tak spíše od patnácti let a výše, ti knihu určitě budou hltat jedním dechem. Já už do této kategorie nepatřím, přesto jsem knihu četla, aniž bych ji odložila. Je sice pravdou, že první část byla pozvolnější - losování splátců, odjezd do Kapitolu, příprava a rozhovory. Ale jakmile se začalo hrát, děj nabral na rychlosti. Ke konci však zase zpomalil, takže do rovinky už vám tep běžel normálním tempem.

A mně teď nezbývá než vám popřát, abyste se u knihy bavili tak jako já a drželi Katniss a Peetovi pěsti, aby přežili.

O autorce
Suzanne Collins je americká spisovatelka, která se věnuje psaním knih pro mládež. Pro tuto knihu se autorka nechala inspirovat řeckou mytologií a také tím, že přepínala televizi mezi zprávami z válečného Iráku a reality show, a tak ji napadlo, že by bylo zajímavé tohle téma zpracovat. Evidentně se jí to povedlo. A protože se kniha zalíbila i scénáristům, vznikl film, na kterém spolupracovala, takže je jisté, že ve filmu bude hodně scén z knih. Film měl premiéru 23. 3. 2012.

Obálky
Většina obálek Arény smrti má na přebalu obrázek reprodrozda ve zlaté barvě na černém pozadí. Za sebe můžu říct, že se mi líbí. Ale v některých jazykových verzích šli o něco dál a vymykají se průměru. Tady jsou některé z nich.

      
Japonská                              Ruská                                  Holandská

   
Arabská                                Německá

3 komentáře:

  1. Mě se na Hunger games hlavně líbí ty myšlenky Katniss, to proč a jak dělá, to co dělá :) A ty obálky jiné se mi tedy moc nelíbí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hodně se mi to líbilo, protože to bylo zase něco jiného, než co jsem zvyklá číst.

      A co se týče obálek. Nu, proč ne. Kdybych si měla vybrat, tak asi tu holandskou, ale naše obálka nemá chybu - je jednoduchá a jasná.

      Vymazat
  2. Som rada, že som narazila na ďalšiu pochvalnú recenziu na túto knihu. Ja sama som ju vnímala pozitívne, hoci s odlišnosťami, (moju recenziu možno nájsť tu: http://www.adhara.sk/?page_id=356 ), no mnoho mojich známych na ňu frfle.

    OdpovědětVymazat