Stránky

sobota 10. dubna 2021

Psychohygiena v práci učitele aneb jak předcházet vyčerpání

Svět, jak jsme ho znali, už neexistuje. Zní to jak z katastrofického filmu nebo knihy, ale uznejte, že něco pravdy na tom je. Naše děti se z lavic přestěhovaly do svých domovů (pokojíček, kuchyně, obývací pokoj) a ti, co se technologiím bránili, komunikují přes počítače. Škola online se v našich domácnostech stala nezbytnou samozřejmostí. Ale jaké dopady má distanční výuka na děti a jaké na učitele? Webinář Mgr. Karla Opravila z agentury Kaomat se zaměřil na učitele, na to, jak zvládat roli rodiče a pedagoga, co na ně má vliv a jak zacházet s energií a časem. 

Svými poznámkami jsem zaplnila devět listů a při přepisování do wordu jsem vytiskla pět A4. Musím říct, že všechny informace v nich jsou zajímavé a poučné a vybrat pro vás jen TOP, bylo nesmírně těžké - celý webinář byl totiž protknutý velkým zdrojem inspirativních informací. 


DISTANČNÍ VÝUKA
Začátky nebyly snadné - většina učitelů nevěděla, jak na to, a také internetové připojení nebylo připravené na online výuku. Kvůli přetížení sítě se rychlost snížila a zhoršila se tak kvalita přenosu. Učitelé také museli přehodnotit svoje dosavadní metody výuky, aby děti neučili nesmysly, ale aby se zabývali opravdu důležitou látkou. 

Nevýhodou distanční výuky je, že do našich soukromých životů vstoupili cizí lidé. Měli bychom si zabezpečit místo, odkud se připojujeme. Přizpůsobme si prostředí tak, abychom skryli věci, které by neměly být viděny. Učitel musí počítat s tím, že v zákulisí budou i rodiče a poslouchat či radit svému dítěti. Učitel je může do výuky zařadit, zaúkolovat je.


JAK PROSTŘEDÍ OVLIVŇUJE ČLOVĚKA

1) Tělo (uši, oči, nos) – distanční výuka omezila pohyb (do práce, do školy). Se snížením hybnosti jde dolů i tělesná výkonnost

2) Emoce – mezi tělem a emocí je velmi krátký čas (setina vteřiny). Jsme přehlceni zprávami z internetu, televize, novin atd. Měli bychom si hlídat negativní informace, ověřovat si je, než jim uvěříme. 

3) Rozum – mezi emocí a rozumem je velmi dlouhý čas (desetiny vteřiny). Neměli bychom jednat zbrkle, vyčkejme, až emoce odezní a přijde rozum. Dopřát čas, aby rozum získal nadvládu, zastavit se a popřemýšlet a nechat emoce pod kontrolou. Emoce nad rozumem převažují, jsou cítit všude a hodně zasahují děti. 

4) Vztahy – jak vnímáme okolí a jak reaguje na nás


ČASOVÁ OSA
Každý z nás žije tady a teď, ale dost často utíkáme do minulosti. Je to prosté - v minulosti už nás nic nepřekvapí, vše už se stalo. Utíkáme do doby jistoty, mozek si pamatuje nejen hezké věci, ale i ty škaredé. Současně však tento útěk přináší lítost, kterou si přenášíme do současnosti. Lítost jde ruku v ruce s rezignací. Pokud se hodně zaobíráme minulostí s těmito emocemi, budeme bez energie, vše ztratí smysl (Proč to dělám?). Člověka lítost a rezignace ubíjí.
Současně však člověk utíká i do budoucnosti. Je to kouzelný čas, nemáme na zítřek nárok, ani nevíme, jestli vůbec bude. Často se bojíme toho, co ani nepřijde. Pokud v budoucnosti zůstaneme, nenastoupí rozum a budeme paralyzováni naším strachem a obavami. Čím více myslíme na budoucnost, náš strach se zvětšuje, manipuluje s námi a ovládá nás.


GAUSSOVA KŘIVKA „NORMÁLNOSTI“
Gaussova křivka popisuje zákon o rozložení četnosti nějakého jevu. Na naši křivku má vliv to, jak se v danou chvíli cítíme. Jednotlivé hranice se mění v závislosti na našich emocích, například když jsme unavení, hranice „normálnosti“ jsou menší a v našem okolí se vyskytují stále divnější lidé. Platí to samozřejmě i opačným směrem - čím víc jsme odpočatější, cítíme se skvěle, hranice se posouvají směrem ven a my jsme přístupnější většímu okruhu lidí.

Gaussovu křivku má i „exot“,  prostě ten, který je pro nás hodně zvláštní, nemáme s ním vůbec nic společného. Když se podíváme na jeho křivku, vidíme, že i on nás vnímá jako „exota“, I on má kolem sebe „normální“ lidi, „divné“ lidi a „exoty“.

MNOŽSTVÍ NAŠÍ ENERGIE
Naše energie se dá přirovnat k nádrži auta. Každý z nás má určitou kapacitu energie, kterou dříve či později vyčerpá. Náš mozek v půli nádrže energie začíná šetřit, ale většina z nás tuto informaci nerespektuje a jede dál. Nadopujeme se prášky, kávou, abychom zvýšili svou energii. 

Existují dva typy lidí, kteří s energií nakládají po svém:
„kamioňáci“ - velká nádrž, sedneme a jedeme, člověk má velkou energii. Dobití však trvá delší dobu.
„autičkáři“ - malá nádrž, rychle vyjede, rychle načerpá. „Autičkář“ ujede stejnou vzdálenost jako „kamioňák“, ale potřebuje více regeneračních chvilek.

Kolem nás se pohybují tři druhy lidí:
1) Ti, kteří nás berou takové, jaké jsme, znají naše chyby a slabiny, záleží jim na nás
2) Největší skupina „šumáci“ - je jim jedno, co děláte
3) „Okopávači kotníků“ - nejsou spokojeni se svým životem a kopou do druhých, najdou si vždycky něco, co je na vás špatně. 

Pokud se zaměříme na poslední dvě skupiny, staneme se štvanci sami sobě, bude nás to stát spoustu energie. Chceme, aby nás všichni měli rádi. Tuto potřebu je nutné VYPNOUT. Nejsme schopni říkat nepříjemné věci rodičům či kolegům.


Důležité body v dnešní době:
Pohyb
- chybí nám 3 tis. - 4 tis. kroků, musíme ho nahradit, hrozí lenivění, zkracování šlach, dáváme si zbytečně velká předsevzetí, rozkouskovat cíl na menší části, člověk má tendenci odkládat

Meditace
- přenést pozornost na něco, co nás baví, nechat plynout myšlenky, nic neřešit, stačí i pět minut meditace

Protažení
- napětí a uvolnění, cílené protažení

Řád a rituály
- ztratila se nám struktura dne, přišli jsme o stereotypy, zpočátku nadšení, ale pak se dostává pocit unikání

Spánek
- ničím nelze nahradit, pokud dlouho používáme technologie, může to narušit spánek

Stopka, zastavit se
- být sám se sebou, najít si čas sám pro sebe „online dieta“ - vypnout vše, minimálně 1 hodina.
- potkávání se s lidmi, které máme rádi, se kterými je nám fajn nebo se kterými jsme se dlouho neviděli

Eliminovat počet negativních zpráv
- permanentně startujeme svoje emoce, zprávy mají za cíl nás zaujmout, manipulují s námi, média bojují o naši pozornost, vysílají zprávy ohrožující naše bezpečí, straší nás, tím pádem utíkáme do budoucnosti

Žádné komentáře:

Okomentovat